Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok

2008.04.30

Valószínűleg mindenki látott olyan autóst, aki lassított a piros lámpánál, majd miután látta, hogy nem jön senki, nyugodtan áthajtott rajta. Szabálytalankodott, de tudott róla. Sok közlekedőnek viszont fogalma sincs, hogy nemcsak veszélyesen vagy másokat zavarva autózik, hanem a KRESZ-t is megszegi. A leginkább elfeledett szabálytalanságokat gyűjtöttük össze.

 Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.

A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

Jobbra húzódás elmulasztása

Forrás: [origo]

 Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi - ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin. 

25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

 

Kanyarodó főút

Úgy látszik, hatásos a közoktatás, az egyenes definíciója mélyen bevésődött az autósokba. Pedig a KRESZ-ben néha a görbe is egyenes: ha a főút kanyarodik, az egyenesen haladó autó a szabály szerint nem egyenesen halad, hanem jobbra kanyarodik, tehát jeleznie kell irányváltoztatási szándékát. Így a mellékútról érkező is tudja, nem kell várnia, ráhajthat a főútra.

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

  

Körforgalom

Az egyik legzseniálisabb forgalomtechnikai találmány, amely az irányjelzés elmulasztásával elveszti egyik fő előnyét. Behajtáskor nem, de kihajtáskor kötelező indexelni, így a becsatlakozó már akkor elindulhat, amikor a jobbra indexelő autó még a körforgalomban van, így jelentősen gyorsítható a forgalom. 

29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

 

Balra kanyarodás egyirányú utcából

Itt bezzeg nagy arányban érvényesül a jobbra húzódás elve. Pedig az egyirányú utca nem csak azért különleges hely, mert a menetirány szerinti bal oldalon is szabályos parkolni, hanem azért is, mert balra kanyarodásnál nem a középvonalhoz, hanem az úttest bal széléhez kell húzódni. 

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (...)
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.

 

Jobbra kanyarodás buszsávos úton

 Felsorolásunkba nem illeszkedik a buszsávon haladók esete, hiszen ők pontosan tudják, hogy szabálytalanok. Sokan viszont éppen ellenkezően viselkednek, úgy tekintenek a BUSZ feliratú aszfaltcsíkra, mintha valamilyen különleges, a gumiabroncsot fél pillanat alatt szétmaró felület lenne, amelyet csak keresztezni szabad, de ott haladni egy métert sem. Tévedés. Azon utcák előtt, amelyekbe jobbra szabad kanyarodni, a záróvonal mellé (vagy helyett) már az úttorkolat előtt szaggatott vonalat festenek; jobbra tehát nem a buszsávon át kell kanyarodni, hanem a buszsávból. 

31. § (8) Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá

 Forrás: [origo]

 

Megállás az úttest bal oldalán

 Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

 

Kereszteződésbe szorult autók

Piros, sárga, zöld, sárga, piros - és semmi nem történik, a dudáláson kívül. Lehetetlen átjutni az út túloldalára, hiszen azok az optimista autóstársak állnak keresztben előttünk, akik bíztak benne, hogy majdcsak megindul előttük a kocsisor. De nem tud, hiszen a következő saroknál előttük is blokádot alkotnak a hasonlóan gondolkodók. A folyamat öngerjesztő, a harmadik tétlenül töltött zöld után már akkor is elindul a jogosan ideges vezető, ha ő sem tud biztosan átjutni. A problémát ismerik a hatóságok, egyre több csomópontban festettek fel ferdén csíkozott sárga mezőket, de a tapasztalatok szerint ezt sokan érdekes dekorációként kezelik. Hatásosabb módszer, hogy csúcsforgalomban rendőrök állítják meg a forgalmat, nehogy beszoruljanak, de erre semmi szükség nem lenne, ha az emberek ismernék a KRESZ vonatkozó paragrafusát, amely teljesen egyértelműen fogalmaz.

9. § (7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

 

Gyalogosok elsőbbsége

Fotó: MTI

Néha a gyalogosok is joggal érezhetik úgy magukat, mint a csiga, aki az út túloldalára nézve felsóhajt: oda születni kell. Átkelni egy többsávos úton még zebrán is kihívás, ha nincs jelzőlámpa. A legveszélyesebb, ha az egyik sávban megáll az autó, a másikban viszont nem. Éppen ezért kötelező az összes sávban haladó járműnek megállni, ha a járókelő az úttestre lép, és átengedni őt. Különös divat a "tíz centire húzok el a sarkától" játék, természetesen ez is tilos.
Sok helyen nincs zebra, de létezik egy szintén feledésbe merült másik szabály, amely útkereszteződénél elsőbbséget biztosít a gyalogosoknak azon az úton, amelyre a jármű kanyarodik. Tehát nem csupán udvariatlanság elszáguldani előttük, hanem szabálytalan is.

43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(3) A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

 

Ködfényszóró használata

 Ritka találó kifejezés a ködlámpa, sokan mégsem értik. Csak ködben vagy erős esőben, hóesésben - tehát tényleg indokolt esetben - szabad használni. Az erős szó a hangsúlyos, néhány csepp eső nem számít annak, csak a vízfüggöny. Az első ködfényszóróknál jóval zavaróbb a hátsó felesleges használata, ha nem fűződik különös érdek a mögöttünk lévő retinájának kiégetéséhez, kapcsoljuk ki.

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

 

Hátsó biztonsági öv használata

Nemrég részletesen foglalkoztunk a biztonsági öv fontosságával, most csak a KRESZ-vonatkozásról szólunk. Sokan hiszik, hogy a hátsó biztonsági öv használata nem, vagy csak lakott területen kívül kötelező, de a helyzet sokkal világosabb: az első és hátsó utasoknak egyaránt mindig be kell kapcsolniuk. (az orvos a biztonsági öv használata alól felmentést adhat)

48. § (5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.

Figyelmeztető jelzést használó járművek

A kukásautók, locsolókocsik, seprőgépek és más, sárga villogóval felszerelt járművek több szabály alól mentességet élveznek. Nem kell jobbra húzódniuk, tiltott helyen is megállhatnak, este 10 és reggel 6 óra között szemből is behajthatnak az egyirányú utcában, osztottpályás úttesten haladhatnak a menetiránnyal szemben.

50. § (2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, (...)
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, ahová egyébként behajtania tilos.

 

Kilógó csomag szállítása

Fenyőfa, bicikli, lapra szerelt szekrény - néhány gyakori tárgy, amely általában nem fér a karosszériába, ezért kilóg a csomagtartóból, amelynek ajtaját gumipókkal vagy hevederrel húzzák le. Persze, piros rongyot kell a végére kötni - gondolják sokan, rosszul. Valóban meg kell jelölni a legfeljebb a meghatározott hosszúságban túlnyúló holmikat, amelyeket viszont legfeljebb a tetőcsomagtartón szállíthatjuk, mivel utazás közben a jármű valamennyi ajtaját csukva kell tartani.

47. § (2) A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány (..)

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.

 
 

Féjja Zsolt 2007. 08. 29.
www.origo.hu/auto/20070829-elfeledett-kreszszabalyok.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

5 perc és más semmi :)

(Mester Imre szakoktató, 2009.05.02 10:51)

Az a helyzet, hogy az emberek többsége - ebbe beletartoznak az én tanulóim is - tart az esetleges erőszakos válasz reakcióktól, cselekedetektől. Hiszen megkérdezni, rászólni is lehetett volna a háztulajdonos részéről - bár ez magában hordozta volna a konfliktus helyzetet, amit az emberek többsége elkerül. Én valószínűleg kérdeztem volna, mert tapasztalatom szerint, a "szabálysértőknek" csak a szája nagy. De az említett eset engem nem zavarna :) Annyira flegmák manapság a szabálysértők, annyira nem foglalkoznak a következményekkel, hogy tényleg "ember legyen a talpán", az aki mer kérdezni, ebben egyetértek. A politikai felhang engem itt sem zavar, bár a politika nem szabályok, hanem érdekek mentén zajlik ... Az erkölcsi és morál kérdéseket ki-ki maga dönti el, ki-ki hogyan tud aludni este - én ezt mondom. A KRESZ-ben van egy olyan szabály is, hogy más szabálysértéseire hivatkozni nem lehet a sajátunk védelme érdekében, és azt hiszem ez emberileg is logikus. Például, amikor előttünk átmentek a piroson és mi utána mentünk. Sajnos a hivatalos oldalon sem úgy és olyan ütemben hozzák a szabályokat (esetleg tartják be), ahogyan az logikus és elvárt lenne. Ezt nem tudjuk sürgetni. Egyébként Budapesttel ellentétben én Debrecenben azt figyeltem meg, hogy nem állnak rá a zebrára az autósok, ha továbbhaladásuk kétséges lenne- ez jó - viszont sok helyen hiába várok arra, hogy átengedjenek. én ilyenkor ráutaló magatartással (kissé "erőszakosan") lelépek, illetve "jelzem", hogy át fogok menni, ha törik, ha szakad, tessék megadni az elsőbbségemet. Ilyenkor tekintettel vagyok a személy,- és vagyonbiztonság elvére ... mert az nagyon fontos, összefoglalva talán a legfontosabb dolog a KRESZ-ben. Üdvözlettel: Imre

Köszönöm válaszát

(Pisti, 2009.05.01 13:00)

Valóban az 5 perc lehet a "perdöntő". Bár remélem nem tervezi a pert az illető, mivel ez igazándiból a félelmem. De akkor le kellett volna fényképeznie többször, hiszen a több időt csak így tudná bizonyítani. (mellesleg a fotók exif adatait - dátum stb. úgy módosítom, ahogy akarom). Valóban egy szabály be nem tartása ebben az esetben senkire nem jelentett valódi veszélyt, sőt ha a tulaj intett volna, vagy csak beül az udvaron távolabb álló autójába máris megértem azt a szándékát, hogy indulna, és eltűnök az útból. Semmi ilyen nem történt, csak fotózott. Én (is) kérdeztem, ő nem válaszolt csak komoly arccal nézett... Huh de megijedtem, hiszen itt kérdezgetek ;) A (kresz) szabályok betartásának határai? Viccel? Egy morálisan és erkölcsileg NULLA országban? Hát persze, hogy a GK vezető határoz, kivéve ha a hatóság is lát... akkor ők! "MÁS" szabályok betartását-betartatását hoznám példának. BOCSÁNAT, ha illetlenül politikai felhangjaim voltak itt! Igazándiból még olyasmitől tartok, hogy az eset után keres valami "igazságbajnokot" aki majd bevés az autómba egy áthúzott "P" betűt. Még szerencse, hogy egy önjelölt parkolóőrt már elkaptak itt Debrecenben, merthogy itt történt az eset. Üdv: p.

Válasz Pisti kérdésére

(Mester Imre szakoktató, 2009.04.29 21:08)

"majd beszélgettünk pár percet (lehet, hogy több volt 5 percnél)" Ez a mondat ragadta meg a figyelmemet. A KRESZ szerint jármű kapubejáróban csak megállni szabad, várakozni nem. A megállás a maximum 5 percig járművel egy helyben történő tartózkodás.
A tulajt én lehet, hogy megkérdeztem volna, mire kellhet neki a fotó. Valószínűleg példát szeretett volna statuálni. Ami nem baj.
Amúgy az egész történet nem feltétlenül hordoz magában veszélyhelyzetet, csak a KRESZ egyik szabályának be nem tartása. Visszakérdezek. KI dönti el vajon, hogy meddig a határig szeghetjük meg a szabályokat. A gépjárművezető? Üdvözlettel: M.I.

megálltam a kapubejárójában

(Pisti, 2009.04.29 20:11)

Segítségét kérném az alábbi esetre: Autóval közlekedve találkoztam a kerékpárral ugyanarra járó Édesapámmal. Az úttesten tilos volt a megállás, ezért az első kapubejáróban (merőlegesen az úttestre, nem zavarva a járda, és az úttest forgalmát se) bevártam, majd beszélgettünk pár percet (lehet, hogy több volt 5 percnél) Senki nem mozdult autóval és gyalog se ki se be. Egszercsak kilépett a tulaj, és lefotózott amint ott állunk. Vajon mire kell neki a fotó rólunk és az autóról. Köszönettel: Pisti

kalosnyikov@hotmail.com

(Jony, 2009.02.24 10:59)

Tisztelt Mester Imre
Köszönöm válaszát.
Bár teljesmértékben ugyérzem az oktatomnak nem volt igaza,hisz a gyalogosátkelő helyet kellő kőrűltekintéssel megfelelő sebességgel közelítettem meg.Határozatlanság esetleg egy pillanatig volt bennem,hisz amit tanultam,hogy meg kell állnom a gyalogosátkelőhely előtt ha ... ellentmondott az oktatom utasításával (miszerint ne álljak meg mennyek tovább.Ezt fontosnak tartottam elmondani.
Köszönöm!

Válasz Jony kérdésére

(Mester Imre, szakoktató, 2009.02.23 20:15)

Tisztelt Jony! Egyes oktatási módszerek eltérőek lehetnek, a kolléga biztosan a határozott vezetési módra próbált utalni... . Ha a gyalogos megáll a kijelölt gyalogos átkelőhelynél illetőleg lelép az úttestre, meg kell adni neki az elsőbbséget. Mások szabálytalan viselkedése (falkaszellem) azonban nem elfogadható magyarázat a saját részről történő szabálysértésre! Ha más nem adja meg az elsőbbséget, akkor is meg kell állni elsőbbséget adni a KRESZ szerint.
A veszélyeztetés a hirtelen fékezésre vagy irányváltoztatásra kényszerítés. A zebra meglétére a mögöttünk haladóknak is fel kell készülniük lassítással, fokozott figyelemmel, nem éri tehát váratlanul őket a dolog! A követési távolság be nem tartása egy másik szabálysértési forma.
Hirtelen ne fékezzen sose lehetőleg, motorfék és lábfék helyes kombinálásával elkerülhető a jármű megcsúszása.
Sajnos a mai közlekedési morál miatt a gyalogos csalogatása is elfogadott lehet.

kalosnyikov@hotmail.com

(Jony, 2009.02.22 21:58)

Tisztelt szerkesztő!
Olyan kérdésem lenne,hogy gyalogos átkelő helynél ugytudom ha már a gyalogos azt megközeliti,a szélénél áll meg kell állni.A kérdésem az lenne:Ha a gyalogos az ut bal oldalánál lelép az átkelőhelyre,de azon az oldalon nem igazán adják meg neki az elsőbbséget,én a másik oldalrol érkezem és megállok ez helyes -e?Az oktatóm szerint ezzel a manőverrel csalogatom a gyalogost és veszélyeztetem a mögöttem haladokat.

A lakó-pihenő övezet, járda kérdésre

(Mester Imre, járművezető oktató, 2009.01.24 19:01)

Tisztelt Bee, azaz méhecske, köszönöm a segítséget!!
A következőkhöz: "2 Ha az (1) bekezdés g) vagy i) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, ezen az időszakon kívül - legfeljebb 20 km/óra sebességgel, a gyalogosok, illetőleg a gyalogosok és a kerékpárosok veszélyeztetése nélkül - célforgalomban járművek (más járművek) is közlekedhetnek a gyalogúton, illetőleg a gyalog- és kerékpárúton. Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek."
hozzátenném még azt, hogy segédmotoros kerékpárral közlekedve; csak lakott területen kívül vehető igénybe a kerékpárút - az említett szabályok alkalmazásával és a járdán segédmotor sosem közlekedhet (!), járművét itt legfeljebb csak tolhatja. Ha az " említett" jelzőtáblák alatt NINCS kiegészítő tábla az időszakra vonatkozóan, akkor semmilyen más jármű nem hajthat be oda, például a gépkocsi összes fajtája (szg. teherautó, autóbusz...) sem. Ha van kiegészítő tábla, akkor az azon szereplő időszakon kívül vagyis amikor például "Gyalogos övezet (zóna)" célra szolgál, nem tartózkodhat ott a jármű, azaz az időszakon kívül oda behajtók nem maradhatnak ott. Illetve: csak az övezetekre (zóna) vonatkozik ez a kivétel, az "utakra" nem...képzeljünk csak el egy kerékpárúton "tartózkodó" személygépkocsit! Nem is olyan széles egy kerékpár,- vagy gyalogút. Sajnos, az általam belinkelt net.jogtar kissé megtévesztően, pongyolán fogalmaz, de ezért magyaráztam el, és ez a jogszabály valódi tartalma.

trapibee@freemail.hu

(Bee2009, 2009.01.24 18:00)

A járda mindig és mindenhol a gyalogosoké !
De... Tisztázzuk a járda és a gyalogút fogalmát.
Járda:
az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.

Gyalogút:
jelzőtáblával gyalogútként megjelölt út, illetőleg olyan út, amely kizárólag a gyalogosok közlekedésére szolgál és az úttesttől tartós fizikai akadály (árok, korlát, kerítés, sövény, stb.) vagy két méternél nagyobb távolság választja el.

járdán való közlekedés:

kresz 50 § - Figyelmeztető jelzést használó járművek

(2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza,

c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;

Kresz 54 § - Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok

(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Gyalogúton közlekedés:
Kresz 13 § Utasítást adó jelzőtáblák
1 /g „Gyalogút” tábla olyan önálló utat jelez, amely a gyalogosok közlekedésére szolgál; jármű közlekedése a gyalogúton tilos.

2 Ha az (1) bekezdés g) vagy i) pontjában említett jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, ezen az időszakon kívül - legfeljebb 20 km/óra sebességgel, a gyalogosok, illetőleg a gyalogosok és a kerékpárosok veszélyeztetése nélkül - célforgalomban járművek (más járművek) is közlekedhetnek a gyalogúton, illetőleg a gyalog- és kerékpárúton. Ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná, a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek.

Robogó

(Ancsa, 2009.01.23 12:44)

Haladhat-e robogó a lakó-pihenő övezet járdáján, sétányán? A sétányon KRESZ-táblát nem láttam, a neve is csak egy helyen van kiírva. Vékony fémoszlopok védik, hogy az autósok ne hajtsanak rá. A lakótelep összes gyereke itt biciklizik, szaladgál, a helyi menők és futárok viszont nem törődnek ezzel. Ha szabálytalan, tehetünk-e valamit? Köszönöm válaszát!

Válasz Éva kérdésére

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.11.12 16:05)

Köszönöm a kérdést. Nem könnyű elképzelni a teljes közlekedési szituációt, így, távolról, az összes közúti jelzéssel. Valóban, a betorkolló útról érkezőnek is kellett volna egy Megállni tilos! "tájékoztató" tábla, ha onnan jöhetnek, azaz kifelé egyirányú. Ha a betorkolló út befelé egyirányú, akkor nem szükségszerű a táblát keresni. Gyakorlatilag, ha jöhetnek a betorkolló út irányából, és nincs megismételve a saroknál a tiltó tábla, akkor elvileg meg lehet állni az úttorkolat után is. A tilalmat egyéb módon is jelezhetik, folyamatos sárga vonal - útburkolati jel formájában is. Más szabályokból is következhet a megállás tilalma, még akkor is, ha nincs tábla. Ha tábla, útburkolati jel nem tiltja: 1. az egyirányú út legalább 5,5 méter széles, akkor meg lehet állni a menetirány szerinti jobb oldalon. 2. Ha a bal oldalon állna meg, akkor a járműve jobb oldala és a jobb oldalon található járda széle között kell 5,5 méternek maradnia (ebből 2,5 méter a jobb oldalon várakozóknak, 3 méter a forgalomban haladóknak). ha a tilalmak alapján nem is, de lehet, hogy "logikailag" is igazolható a büntetés. Érdemes rákérdezni! Összefoglalva: ha az úttorkolatnál jöhet jármű, és a tábla nincs "megerősítve", akkor "Emese is mondhatja", hogy az úttorkolatnál jött - DE !! nem is igazolható a szabálysértés (ha egyéb, itt fel nem sorolt ésszerű indokkal megerősíteni nem lehet annak büntetési alapját)! Hozzászólását köszönöm!

Budapest

(Szőnyi Éva, 2008.11.12 09:20)

Emese Székesfehérvár válaszhoz kapcsolódó további kérdésem: ha a betorkolló útról balra az egyirányú útra kanyarodik egy autó honnan tudja,hogy megállni tilos tábla van érvényben? Azt értem ,hogy aki eleve az egyirányú úton halad folyamatos tiltást kell, hogy értelmezzen akkor is ha a betorkollás után nincs megerősítve,de csak akkor, ha a betorkolló út is egyirányú lenne, és oda csak be lehetne kanyarodni, ki nem .Ha onnan ki is jöhet autó akkor már nem értem.

Válasz Emese - Székesfehérvár kérdésére

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.10.26 23:27)

Ha betorkol egy út egy másikba, akkor azt úttorkolatnak nevezzük, nem kereszteződésnek. Egy kereszteződés feloldotta volna a tábla hatályát (ha a táblát a kereszteződés után nem helyezik ki újra). Magyarázat, értelmezés ebben az esetben: balról torkolt be egy út, tehát a menetirány szerinti jobb oldal "folyamatos", azaz a tiltó tábla hatályban marad, így megállni tilos. Egyes esetekben a tábla csak a m.sz. jobb oldalra is vonatkozhat, érdemes lett volna a bal oldalon megállni esetleg (ugyanis van rá szabály), ha a közlekedő járműveknek marad elég hely és nem tilos a többi vonatkozó KRESZ szabály szerint...bár ez a megállási forma elég tágan értelmezhető fogalom. A büntetés jogszerű volt.

SZékesfehérvár

(Emese, 2008.10.26 21:25)

Segítségét szeretném kérni abban, hogyha egyirányú úton haladok,ahol megállni tilos tábla van, de később balról betorkollik egy út, akkor ez a kereszteződés feloldja a megállni tilos táblát?Én az egyirányú utca jobb oldalán álltam meg a kereszteződés után és megbüntettek.Válaszát előre is köszönöm!

Válasz Pálné (BÁTASZÉK) kérdésére:

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.10.08 14:52)

Ha parkolónak kialakított helyen áll meg, nem büntetheti meg a rendőr, hiszen a parkolóhelyet útburkolati jellel vagy kialakításával parkoló céljára szolgál...nyilván a kérdéses helyen az út kezelője vagyis az Önkormányzat létesítette és ezt jelezni kell (szokták) útburkolati jellel vagy táblával (P betűs). Nem parkolóhely azonban az úttesttel egy szinten fekvő kapubejáró úttest felőli bejárata, mely "keresztülmegy" a járdán! Ott ki és be járnak a lakók járművei - ha jól látom a felmerült kérdést, bár a helyszínt nem ismerem. Kapubejárat előtt MEGÁLLNI legfeljebb 5 percíg szabad, azon túl VÁRAKOZÁSNAK minősül az egy helyben tartózkodás, így és a jogszabály szerint: kapubejárat előtt várakozni tilos. Még akkor is, ha a vezető vagy "valaki" a járműnél marad, hogy szabaddá tegye az utat az érkező lakóknak. Ez teljesen logikus dolog. Ha nem jól értettem a felvetést, kérem jobban írja le a helyszínt!

BÁTASZÉK

(PÁLNÉ, 2008.10.08 11:44)

segitséget szeretnék kérni!ha nincs megálni tilos tábla,várakozni tilos tábla,de én az ut szélén parlolonak kialakitott helyen megálok ahol lakoház van és egy kapu van!"a kapu és az utszéle között járda"meg büntethet a rendör???

A hatályos törvény!

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.09.15 00:53)

Kedves Juci és Páli Sándorné! A Jogszabály, melyre válaszaimban hivatkoztam, terjedelme miatt nem tartalmilag, hanem linkben van a Nemmegyakresz oldalon, a bal oldalon, a "Keresés" felett közvetlenül, neve: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól. Tehát erre rákattintva (külső hivatkozásként) lehet megnézni a pontos jogszabályi részt! Elnézést a félre tájékoztatásért, és szép napot, Imre

Lakó-pihenő övezet

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.09.15 00:42)

Kedves Téglás! Lakó-pihenő övezetben bármely jármű legfeljebb 20 km/óra sebességgel haladhat, ide értve a kerékpárost, a mentő-, tűzoltó-, rendőrautót, a tömegközlekedési járműveket, és minden más fel nem sorolt járművet, mely az oldalon szereplő jogszabály szerint egyáltalán behajthat a lakó-pihenő övezetbe.Remélem segítettem! Üdv, Imre

Válasz a parkolás kérdésre

(Mester Imre, járművezető oktató, 2008.09.15 00:35)

Kedves Juci! A megállás és várakozás tilalmait az oldalon megtalálható törvény szabályozza. Az Ön esetére vonatkozóan:
- Járdán akkor szabad megállni, ha azt tábla és/vagy útburkolati jel (fehér vonal) engedélyezi, akkor is vannak feltételei, viszont egyéb esetben sosem szabad járdán várakozni. Gondolom, itt nem engedélyezett. Tehát a járdán nem állhat meg senki, Ön sem! Még, ha sokat is kell gyalogolnia, akkor sem. Van kivétel, a mozgássérült vagy mozgássérültet szállító gépjármű, a "nénós" autók illetve a műszaki okból (mozgásképtelen) ideiglenesen, az elszállításig ide mozgatott, így a forgalmat nem zavaró járművek.
- Az úttesten várakozni csak úgy szabad, ha minimum 3 méter, azaz egy forgalmi sáv szélessége marad az elhaladó járműveknek - itt a járdáig - azokat nem kényszerítheti a járdán való haladásra. Tehát ez sem helyes megoldás.
A helyes az, ha az udvaron vagy a lakástól távolabb, szabályos helyen áll meg, mások hasonló cselekedeteire hivatkozni nem lehet, mindkét megoldás szabálysértés.
- A kerekek kiszúrása rendőrségi feljelentést vonhat maga után, viszont a szomszédja is feljelentheti a járdán várakozásért vagy az út eltorlaszolásáért a közterület-felügyeletnél. Üdv, Imre

téglás

(páli sándorné, 2008.09.13 10:42)

menyivel lehet menni a pihenö ővezetben


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11

Következő »