Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok

2008.04.30

Valószínűleg mindenki látott olyan autóst, aki lassított a piros lámpánál, majd miután látta, hogy nem jön senki, nyugodtan áthajtott rajta. Szabálytalankodott, de tudott róla. Sok közlekedőnek viszont fogalma sincs, hogy nemcsak veszélyesen vagy másokat zavarva autózik, hanem a KRESZ-t is megszegi. A leginkább elfeledett szabálytalanságokat gyűjtöttük össze.

 Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.

A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

Jobbra húzódás elmulasztása

Forrás: [origo]

 Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi - ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin. 

25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

 

Kanyarodó főút

Úgy látszik, hatásos a közoktatás, az egyenes definíciója mélyen bevésődött az autósokba. Pedig a KRESZ-ben néha a görbe is egyenes: ha a főút kanyarodik, az egyenesen haladó autó a szabály szerint nem egyenesen halad, hanem jobbra kanyarodik, tehát jeleznie kell irányváltoztatási szándékát. Így a mellékútról érkező is tudja, nem kell várnia, ráhajthat a főútra.

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

  

Körforgalom

Az egyik legzseniálisabb forgalomtechnikai találmány, amely az irányjelzés elmulasztásával elveszti egyik fő előnyét. Behajtáskor nem, de kihajtáskor kötelező indexelni, így a becsatlakozó már akkor elindulhat, amikor a jobbra indexelő autó még a körforgalomban van, így jelentősen gyorsítható a forgalom. 

29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

 

Balra kanyarodás egyirányú utcából

Itt bezzeg nagy arányban érvényesül a jobbra húzódás elve. Pedig az egyirányú utca nem csak azért különleges hely, mert a menetirány szerinti bal oldalon is szabályos parkolni, hanem azért is, mert balra kanyarodásnál nem a középvonalhoz, hanem az úttest bal széléhez kell húzódni. 

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (...)
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.

 

Jobbra kanyarodás buszsávos úton

 Felsorolásunkba nem illeszkedik a buszsávon haladók esete, hiszen ők pontosan tudják, hogy szabálytalanok. Sokan viszont éppen ellenkezően viselkednek, úgy tekintenek a BUSZ feliratú aszfaltcsíkra, mintha valamilyen különleges, a gumiabroncsot fél pillanat alatt szétmaró felület lenne, amelyet csak keresztezni szabad, de ott haladni egy métert sem. Tévedés. Azon utcák előtt, amelyekbe jobbra szabad kanyarodni, a záróvonal mellé (vagy helyett) már az úttorkolat előtt szaggatott vonalat festenek; jobbra tehát nem a buszsávon át kell kanyarodni, hanem a buszsávból. 

31. § (8) Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá

 Forrás: [origo]

 

Megállás az úttest bal oldalán

 Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

 

Kereszteződésbe szorult autók

Piros, sárga, zöld, sárga, piros - és semmi nem történik, a dudáláson kívül. Lehetetlen átjutni az út túloldalára, hiszen azok az optimista autóstársak állnak keresztben előttünk, akik bíztak benne, hogy majdcsak megindul előttük a kocsisor. De nem tud, hiszen a következő saroknál előttük is blokádot alkotnak a hasonlóan gondolkodók. A folyamat öngerjesztő, a harmadik tétlenül töltött zöld után már akkor is elindul a jogosan ideges vezető, ha ő sem tud biztosan átjutni. A problémát ismerik a hatóságok, egyre több csomópontban festettek fel ferdén csíkozott sárga mezőket, de a tapasztalatok szerint ezt sokan érdekes dekorációként kezelik. Hatásosabb módszer, hogy csúcsforgalomban rendőrök állítják meg a forgalmat, nehogy beszoruljanak, de erre semmi szükség nem lenne, ha az emberek ismernék a KRESZ vonatkozó paragrafusát, amely teljesen egyértelműen fogalmaz.

9. § (7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

 

Gyalogosok elsőbbsége

Fotó: MTI

Néha a gyalogosok is joggal érezhetik úgy magukat, mint a csiga, aki az út túloldalára nézve felsóhajt: oda születni kell. Átkelni egy többsávos úton még zebrán is kihívás, ha nincs jelzőlámpa. A legveszélyesebb, ha az egyik sávban megáll az autó, a másikban viszont nem. Éppen ezért kötelező az összes sávban haladó járműnek megállni, ha a járókelő az úttestre lép, és átengedni őt. Különös divat a "tíz centire húzok el a sarkától" játék, természetesen ez is tilos.
Sok helyen nincs zebra, de létezik egy szintén feledésbe merült másik szabály, amely útkereszteződénél elsőbbséget biztosít a gyalogosoknak azon az úton, amelyre a jármű kanyarodik. Tehát nem csupán udvariatlanság elszáguldani előttük, hanem szabálytalan is.

43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(3) A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

 

Ködfényszóró használata

 Ritka találó kifejezés a ködlámpa, sokan mégsem értik. Csak ködben vagy erős esőben, hóesésben - tehát tényleg indokolt esetben - szabad használni. Az erős szó a hangsúlyos, néhány csepp eső nem számít annak, csak a vízfüggöny. Az első ködfényszóróknál jóval zavaróbb a hátsó felesleges használata, ha nem fűződik különös érdek a mögöttünk lévő retinájának kiégetéséhez, kapcsoljuk ki.

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

 

Hátsó biztonsági öv használata

Nemrég részletesen foglalkoztunk a biztonsági öv fontosságával, most csak a KRESZ-vonatkozásról szólunk. Sokan hiszik, hogy a hátsó biztonsági öv használata nem, vagy csak lakott területen kívül kötelező, de a helyzet sokkal világosabb: az első és hátsó utasoknak egyaránt mindig be kell kapcsolniuk. (az orvos a biztonsági öv használata alól felmentést adhat)

48. § (5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.

Figyelmeztető jelzést használó járművek

A kukásautók, locsolókocsik, seprőgépek és más, sárga villogóval felszerelt járművek több szabály alól mentességet élveznek. Nem kell jobbra húzódniuk, tiltott helyen is megállhatnak, este 10 és reggel 6 óra között szemből is behajthatnak az egyirányú utcában, osztottpályás úttesten haladhatnak a menetiránnyal szemben.

50. § (2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, (...)
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, ahová egyébként behajtania tilos.

 

Kilógó csomag szállítása

Fenyőfa, bicikli, lapra szerelt szekrény - néhány gyakori tárgy, amely általában nem fér a karosszériába, ezért kilóg a csomagtartóból, amelynek ajtaját gumipókkal vagy hevederrel húzzák le. Persze, piros rongyot kell a végére kötni - gondolják sokan, rosszul. Valóban meg kell jelölni a legfeljebb a meghatározott hosszúságban túlnyúló holmikat, amelyeket viszont legfeljebb a tetőcsomagtartón szállíthatjuk, mivel utazás közben a jármű valamennyi ajtaját csukva kell tartani.

47. § (2) A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány (..)

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.

 
 

Féjja Zsolt 2007. 08. 29.
www.origo.hu/auto/20070829-elfeledett-kreszszabalyok.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Válasz Roland felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2011.01.16 14:08)

Kedves Roland! Sokszor nem azt kell nézni, hogy "szabályos-e", hanem, hogy "érdemes-e", "ésszerű-e" forgalommal szemben megállni. Természetes magánterületen megállni és várakozni nem tilos forgalommal szemben.
Két irányú forgalomnál, akár magánterületről szemben hajt be a forgalomba az balesetveszélyes helyzetet szülhet, illetőleg nem tudhatja, hogy a visszafelé haladó útszakaszra vonatkozóan esetleg az utca sarkára kitettek-e valamilyen jelzőtáblát.
Forgalommal szemben megállni és várakozni tilos! - tekintsük ezt "alapvetésnek", ez a KRESZ szabály ... :)
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

baro@citromail.hu

(Báró, 2011.01.14 20:41)

T.Mester úr Jogossan jelentett-e fel a rendőr, mikor Mozgássérült parkolóhelyen álltam a taximmal az utasomat vártam, a kocsiban ülve? Köszönöm válaszát Báró

ralond@freemail.hu

(Roland, 2011.01.13 21:22)

Sziasztok! kérdésem a következő lenne hozzátok:menetirány szerinti bal oldalon(forgalommal szembe) várakozok személygépkocsimmal az úttest szélétől 1,5 méterre a privát ingatlanomon.szabályos-e?

b_cs_@freemail.hu

(Csaba, 2010.12.27 07:32)

Köszönöm, a válaszát, internet megnéztem azt a bizonyos képet és ott volt írva egy összege is, amire hátast dobtam, 30.000 huf! Kicsit irreállisnak tartom, az enyhítési kérelmen gondolkodom. Köszönöm.

Válasz Biro Csaba felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.25 21:36)

Az úton haladónak (forgalomban már résztvevőnek) van elsőbbsége.

A kapukijáróból, parkolóból, az úttest széléről, járdáról, stb. az úttesre ráhaladni szándékozó járművet, összefoglaló néven elindulni szándékozó járműnek nevezzük ("elindulás" fogalma, szabályai), és mint ilyen, köteles elsőbbséget adni a közlekedő, forgalomban már részt vevő járműveknek, akár az úttesten kézikocsit toló személynek is, azaz mindenkinek, aki az úttesten közlekedik ... ön még csak szeretne.

Érdekességképpen:
Az úttesten tolató (vagy megfordulást végző) jármű részére (azért, mert már közlekedik, részt vesz a forgalomban, abból "kifelé" tart) az elindulni kívánó jármű köteles elsőbbséget adni!

Tilos tolatni (és megfordulni)
Hely szeint:
- vasúti átjáróban
- körforgalomban
- egyirányú úton
- autóúton
- autópályán
Általános szabály:
Tilos járműveket akadályozni és gyalogosokat zavarni a művelet(ek) végzése közben.
A megfordulást tilthatja még
- jelzőtábla:
a) megfordulni tilos
b) balra kanyarodni tilos
vagy nem engedélyezi: a közelező haladási irány jelzőtábla, ha nem mutat megfordulási irányt (más irányt mutat)
- útburkolati jel: záróvonal

huscsarnok@freemail.hu

(biro csaba, 2010.12.25 08:03)

tolatok,ki a bejáróbol az útra,akkor kinek van elsőbbsége? az úton haladónak vagy nekem aki tolat?

Válasz Till Antal felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.23 12:13)

Nem hajthat be szemből ... megkülönböztető jelzései használata nélkül. Mivel a 2010-es rendelet változás szerint megállhat és várakozhat leállósávon szabályosan, sebességmérés céljából:
- addig, amig ez feladata ellátáshoz feltétlenül szükséges
- csak úgy, hogy messziről jó észlelhető legyen (a balesetveszély miatt)
Nem hiszem, hogy menetiránnyal szemben mérne sebességet a rendőr, ők is féltik az életüket ... sajnos ma Magyarországon a leállósávon is közlekednek és előznek (jobbról), holott mindkettő tilos.
Ha gondolja, vegye fel a legközelebbi esetet videóra és küldje el nekem e-mailben vagy más módon megoldjuk. A rendőr is ugyanolyan szankcióra kell számítson, mint az átlagpolgár.
Megjegyzésem: sztár fotókat csak "sztárok" megjelenése/ jelenléte esetén tud készíteni - ez a gond (a másik).
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

egy balek

(till antal, 2010.12.23 12:01)

milyen jogon hajthat be egy megkülömböztetet jelzését nem használó rendőr autó az mo autó pályára szemből hogy ott sztár fotókat készitsen

Válasz Csaba felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.23 00:39)

Kedves Csaba!
A KRESZ egy jogszabály, nem szépirodalom, nem alakíthatjuk kedvünkre és szájunk ízére.
Viszont enyhítésért írjon kérelmet - első esetben volt és magyarázat is van, viszonylag jó ... csak azt az egyet felejtette el (!), hogy egyirányú utcából "visszafelé" is jöhetnek járművek:
- megkülönböztető jelzéseit használó jármű (mentő, rendőr, tűzoltó...) bármikor
- 22-06 között a figyelmeztető jelzést használó jármű (10 km/órával)
- 2010 január 1-től (kiegészítő tábla jelzése esetén - amit esetleg "ellophatnak") a kerékpáros
Nem olyan egyszerű, tessék elővenni a 2010-es tankönyvet vagy a jogszabályt nézegesse.
Üdv.: Mester Imre, szakotató

Válasz Würth Ferenc felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.23 00:30)

Megállni megállhat, de nem parkolhat ... bár erre kifejezetten nem tér ki a KRESZ: kissé hasonló eset, mint a "Kijelölt rakodóhely"-en történő várakozás (vagy megállás), azaz, ha a vezető (vagy egy "másik" személy -az addig utas például, aki megfelel a jármű vezetése személyi és tárgyi feltételeinek) a járműnél marad és az áruszállító érkezésekor elhagyja a területet, akkor akár 5 percen túl is szabad várakozni - mármint a "Kijelölt rakodóhely"en :) Az ön felvetésére alkottam példát, de nem igazolást.
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Válasz u623500 felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.23 00:19)

Kifejtené bővebben és lényegretörőbben? Milyen 5 perc, milyen két fotó ... mikor, hol, miért ... satöbbi.
Sajnos, nem értem.
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Válasz Majácska felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.12.23 00:16)

Kilóg a kerék az úttestre:
- ha járdáról; járdán való megállást, várakozást jelzőtábla vagy útburkolati jel illetőleg egyéb szabályok írják elő!
- ha útpadkáról; tilos kilógnia, ha az úttesten megállni vagy várakozni tilos illetőleg az úttest képzeletbeli vagy valóságos (látszódó vagy nem látszódó) felezővonaláig 3 métert kell hagyni, egyirányú utca bal oldalán "parkolva" az úttest jobb oldaláig 5,5 méter kell hagyni...valamint vannak egyéb szabályok is -figyelmébe ajánlom a jogszabályt, ahol ezek a szbályok fel vannak sorolva és a link a portálon megtalálható.
Ha mindezen feltélekben ön nem vétett, akkor meg kell vizsgálni a traktoros felelősségét, például egy jármű vagy annak rakomány, nem lehet szélesebb 2,5 méternél, csak külön útvonalengedéllyel.
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

b_cs_@freemail.hu

(Csaba, 2010.12.22 22:01)

Csak egy kérdés.
Egy olyan kérdésem lenne, hogy a kresz szerint minden utca sarkán a parkoláskor meg kell hagyni az 5 métert?
Én egy egyirányú utcában parkoltam, és sajnos nem volt meg az öt méter, de viszont a betorkolló út is egyirányú volt, és ugyebár így a látási viszonyokat nem akadályoztam. Üdvözlettel.

orfü

(Würth Ferenc, 2010.11.30 12:28)


Amennyipen a P tábla alett autobusz 15-20percig feliratu kiegészítő tábla van egy mozgáskorlátozott igazolvánnyal ellátott szgk megállhat,parkolhat -e

u623500@freemail.hu

(várakozott?, 2010.11.08 09:52)

A közterület felügyelő, egyetlen fotó mellékelése alapján(amellyen az időpont fel van tüntetve) jogosan szab-e ki
utólagos bírságot. Az öt perc miatt min. két fotó lenne a bizonyíték. Helye van e fellebezésnek? (szerintem igen)

parkolás

(Majácska, 2010.11.06 11:40)

Azt szeretném megkérdezni hogy egy ki utcában szabályos e ha a kocsinak a kereke egy olyan 10-20cm re lóg ki az úttestre?Ugyanis jött egy traktoros aki csőtöröt húzott maga után de erről a gépről tudni kell hogy nem közvetlenül a traktor mögött húzza a csőtöröt hanem a traktortól olyan mésfél méternyi szélességbe kifelé,és pattogott hogy nem fér el!Könyörgöm egy kis utcába mit keres?De ha simán jött volna elfér!

Válasz Bandyka felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.11.04 17:09)

A szabályok betartásáért nem büntetnek! Valószínűleg valamilyen közúti jelzést nem vett figyelembe. Hiszen nem "ennyiből" áll a 40. § hanem még 9 bekezdésből :) Lehetséges, hogy ön a várakozási tilalmak valamelyikét szegte meg, gondolhatom, a büntetés kiszabásakor nem tartózkodott a jármű közelében: a várakozás szabályairól a 41. § - ban tájékozódhat.
A megállást illetőleg a várakozást szabályozza (tiltja-engedélyezi):
- általános KRESZ szabály
- jelzőtábla
- útburkolati jel
Mindezekről a 40. § és a 41. § ad útmutatást, a link az oldalamról elérhető, a főmenüben.
Illetve:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Bővebben is leírhatná a történteket, fotót a helyszínről az e-mail címemre tud küldeni. 5,000 Ft-ra tudtommal ma már nem bírságolnak, kivéve a helyszínen, helyszíni bírságként, maga a rendőr.
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

hilda_trevor@web.de

(bandyka, 2010.11.04 16:08)

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.

sajnos már ezért is büntetnek.nekem 5000ft-ba került!!!

Budapest XVIII

(Csanádi Margit, 2010.10.13 15:34)

Tisztelt Uram!
Most van időm, hogy a 10.03-n Öntől kapott válaszra reagálva elmondjam, hogy ez egy lakótelepi 9 emeletes tömbház, melynek bejárati ajtója előtt kis park van,majd a járda. Mi egyébként is nem ajtó (nem kapu, hiszen ez egy ltp-i ház bejárata)előtt, hanem a ház másik oldalán az erkélyek felöli(kb: 4 méteres járda mellet)úttesten parkolunk,parkolnánk forgalom szerint jobb oldalon kb: a megállni tilos -tábla kiegészítő táblaként visszafelé mutató nyíl- után 10, 15 méterre. Mint irtam ez egy kis kanyarodó utca.
Szép napot: Margit

Válasz S-né felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.10.06 10:54)

"Vonatkozik-e ez a szabály egy olyan "kapura", amelyen csak gyalogosan lehet közlekedni (ez az én olvasatomban inkább ajtó), tehát itt fel sem merül, hogy a jármű akadályozná az ingatlanba való behajtást, mert nem lehet behajtani."
Nem vonatkozik "ide" a tilalom, és a kérdésében ott a válasz, hogy miért.
Üdv.: Mester Imre, szakoktató


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11

Következő »