Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok

2008.04.30

Valószínűleg mindenki látott olyan autóst, aki lassított a piros lámpánál, majd miután látta, hogy nem jön senki, nyugodtan áthajtott rajta. Szabálytalankodott, de tudott róla. Sok közlekedőnek viszont fogalma sincs, hogy nemcsak veszélyesen vagy másokat zavarva autózik, hanem a KRESZ-t is megszegi. A leginkább elfeledett szabálytalanságokat gyűjtöttük össze.

 Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.

A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

Jobbra húzódás elmulasztása

Forrás: [origo]

 Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi - ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin. 

25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

 

Kanyarodó főút

Úgy látszik, hatásos a közoktatás, az egyenes definíciója mélyen bevésődött az autósokba. Pedig a KRESZ-ben néha a görbe is egyenes: ha a főút kanyarodik, az egyenesen haladó autó a szabály szerint nem egyenesen halad, hanem jobbra kanyarodik, tehát jeleznie kell irányváltoztatási szándékát. Így a mellékútról érkező is tudja, nem kell várnia, ráhajthat a főútra.

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

  

Körforgalom

Az egyik legzseniálisabb forgalomtechnikai találmány, amely az irányjelzés elmulasztásával elveszti egyik fő előnyét. Behajtáskor nem, de kihajtáskor kötelező indexelni, így a becsatlakozó már akkor elindulhat, amikor a jobbra indexelő autó még a körforgalomban van, így jelentősen gyorsítható a forgalom. 

29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

 

Balra kanyarodás egyirányú utcából

Itt bezzeg nagy arányban érvényesül a jobbra húzódás elve. Pedig az egyirányú utca nem csak azért különleges hely, mert a menetirány szerinti bal oldalon is szabályos parkolni, hanem azért is, mert balra kanyarodásnál nem a középvonalhoz, hanem az úttest bal széléhez kell húzódni. 

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (...)
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.

 

Jobbra kanyarodás buszsávos úton

 Felsorolásunkba nem illeszkedik a buszsávon haladók esete, hiszen ők pontosan tudják, hogy szabálytalanok. Sokan viszont éppen ellenkezően viselkednek, úgy tekintenek a BUSZ feliratú aszfaltcsíkra, mintha valamilyen különleges, a gumiabroncsot fél pillanat alatt szétmaró felület lenne, amelyet csak keresztezni szabad, de ott haladni egy métert sem. Tévedés. Azon utcák előtt, amelyekbe jobbra szabad kanyarodni, a záróvonal mellé (vagy helyett) már az úttorkolat előtt szaggatott vonalat festenek; jobbra tehát nem a buszsávon át kell kanyarodni, hanem a buszsávból. 

31. § (8) Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá

 Forrás: [origo]

 

Megállás az úttest bal oldalán

 Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

 

Kereszteződésbe szorult autók

Piros, sárga, zöld, sárga, piros - és semmi nem történik, a dudáláson kívül. Lehetetlen átjutni az út túloldalára, hiszen azok az optimista autóstársak állnak keresztben előttünk, akik bíztak benne, hogy majdcsak megindul előttük a kocsisor. De nem tud, hiszen a következő saroknál előttük is blokádot alkotnak a hasonlóan gondolkodók. A folyamat öngerjesztő, a harmadik tétlenül töltött zöld után már akkor is elindul a jogosan ideges vezető, ha ő sem tud biztosan átjutni. A problémát ismerik a hatóságok, egyre több csomópontban festettek fel ferdén csíkozott sárga mezőket, de a tapasztalatok szerint ezt sokan érdekes dekorációként kezelik. Hatásosabb módszer, hogy csúcsforgalomban rendőrök állítják meg a forgalmat, nehogy beszoruljanak, de erre semmi szükség nem lenne, ha az emberek ismernék a KRESZ vonatkozó paragrafusát, amely teljesen egyértelműen fogalmaz.

9. § (7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

 

Gyalogosok elsőbbsége

Fotó: MTI

Néha a gyalogosok is joggal érezhetik úgy magukat, mint a csiga, aki az út túloldalára nézve felsóhajt: oda születni kell. Átkelni egy többsávos úton még zebrán is kihívás, ha nincs jelzőlámpa. A legveszélyesebb, ha az egyik sávban megáll az autó, a másikban viszont nem. Éppen ezért kötelező az összes sávban haladó járműnek megállni, ha a járókelő az úttestre lép, és átengedni őt. Különös divat a "tíz centire húzok el a sarkától" játék, természetesen ez is tilos.
Sok helyen nincs zebra, de létezik egy szintén feledésbe merült másik szabály, amely útkereszteződénél elsőbbséget biztosít a gyalogosoknak azon az úton, amelyre a jármű kanyarodik. Tehát nem csupán udvariatlanság elszáguldani előttük, hanem szabálytalan is.

43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(3) A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

 

Ködfényszóró használata

 Ritka találó kifejezés a ködlámpa, sokan mégsem értik. Csak ködben vagy erős esőben, hóesésben - tehát tényleg indokolt esetben - szabad használni. Az erős szó a hangsúlyos, néhány csepp eső nem számít annak, csak a vízfüggöny. Az első ködfényszóróknál jóval zavaróbb a hátsó felesleges használata, ha nem fűződik különös érdek a mögöttünk lévő retinájának kiégetéséhez, kapcsoljuk ki.

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

 

Hátsó biztonsági öv használata

Nemrég részletesen foglalkoztunk a biztonsági öv fontosságával, most csak a KRESZ-vonatkozásról szólunk. Sokan hiszik, hogy a hátsó biztonsági öv használata nem, vagy csak lakott területen kívül kötelező, de a helyzet sokkal világosabb: az első és hátsó utasoknak egyaránt mindig be kell kapcsolniuk. (az orvos a biztonsági öv használata alól felmentést adhat)

48. § (5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.

Figyelmeztető jelzést használó járművek

A kukásautók, locsolókocsik, seprőgépek és más, sárga villogóval felszerelt járművek több szabály alól mentességet élveznek. Nem kell jobbra húzódniuk, tiltott helyen is megállhatnak, este 10 és reggel 6 óra között szemből is behajthatnak az egyirányú utcában, osztottpályás úttesten haladhatnak a menetiránnyal szemben.

50. § (2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, (...)
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, ahová egyébként behajtania tilos.

 

Kilógó csomag szállítása

Fenyőfa, bicikli, lapra szerelt szekrény - néhány gyakori tárgy, amely általában nem fér a karosszériába, ezért kilóg a csomagtartóból, amelynek ajtaját gumipókkal vagy hevederrel húzzák le. Persze, piros rongyot kell a végére kötni - gondolják sokan, rosszul. Valóban meg kell jelölni a legfeljebb a meghatározott hosszúságban túlnyúló holmikat, amelyeket viszont legfeljebb a tetőcsomagtartón szállíthatjuk, mivel utazás közben a jármű valamennyi ajtaját csukva kell tartani.

47. § (2) A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány (..)

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.

 
 

Féjja Zsolt 2007. 08. 29.
www.origo.hu/auto/20070829-elfeledett-kreszszabalyok.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Válasz xxx felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.05.01 15:07)

Lehet büntetni.
Üdv: Mester Imre, szakoktató

xxx

(P|T, 2010.04.27 21:42)

A mai napon kaptam egy "parkosított területen várakozott" szövegű büntetést. Kérdésem lenne :
15:20 szabták ki a bírságot, és 15:25 kor én már ott sem voltam, de sehol nem láttam a közterületeseket.
Tábla nem tiltotta a parkolást, és járda sem volt. Ez Bp. XIII Népfürdő utca 21.

Ilyen szöveggel lehet büntetni hogy várakozott ?

Köszönöm a válaszokat előre is.

Válasz János felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.04.08 22:53)

Kedves János!
Elég rég lehetett az út sárga keramitos. Én nem nagyon közlekedek arra (nem szeretem a csúcsforgalmat), így meg nem mondom, hogy is néz ki.
Járda fogalma:
"Az útnak, a gyalogosok számára, az úttesttől szintkülönbséggel esetleg padkával elválasztott része."
A leállósávot az úttest szélét jelző vonallal választják el az úttesttől. Az útpadkát nem látják el szilárd burkolattal.
Ettől függetlenül lehet más is , mint járda, az amit ön mond.
Vehetik a burkolat miatt járdának, ettől függetlenül hivatkozhat a hivatal levelére a fenti szabállyal ... védekezésül. Ha jól tudom északabbra bővítik, szélesítik a rakpartot, lehet, ezért "figyelnek jobban oda". Nem lehet hivatkozni viszont túlságosan arra, hogy ön mit feltételez - látott-e ott gyalogost, ettől még lehet járda! Járdán várakozni engedély hiányában nem lehet (kivételek annak persze). A KRESZ-ben szabályok vannak és kivételek.
Felhívom a figyelmét erre (a reakcióidő részei a KRESZ-vezetéselméletben): (észlelés)-mérlegelés-döntés-cselekvés. Ha nem tudja a szabályt, előbb gondolkozni kell ... most csinált magának egy "gondot". Gondolom, más parkoló járművet sem látott? Persze, nem lenne indok.
Meg kell beszélni a hivatallal, a fenti megállapítás szerint.
Üdv: Mester Imre, szakoktató

Budapest

(János, 2010.04.08 19:47)

A budai alsó rakparton büntettek meg azzal, hogy járdán álltam. Még nem fizettem be a büntetést, mert lehet, hogy az nem is járda. Helyszín, pontosan a Lánchídhoz közel, a Batthyány tér felé eső oldalán. Úgy emlékszem, hogy az út régen végig keramitos volt és csak két sáv szélességben aszfaltoztak. Most tehát az a régi út maradványa és nem járda. Ugyan sárga keramit, de kiemelt szegélye nincs. Tábla nem tiltja a megállást. Én embert nem láttam még ott gyalogolni, mert fent vezet a járda. Jól hiszem, hogy az ott lent nem járda?

Válasz Brigi felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.04.02 14:41)

Tisztelt Brigi!
Az egyik ok, amiatt nem szabad forgalommal szemben megállni éppen az, hogy emiatt nem látja a jelzőtáblákat, melyek az adott útszakaszra, illetőleg adott részére vonatkoznak. A másik ok, közlekedésbiztonsági tényező, veszélyes forgalommal szemben megállni valamint elindulni, a többi közlekedőre nézve is.
"Forgalommal szemben megállni és várakozni is tilos"
A büntetés jogosságát nem lehet vitatni, értelemszerű, szerintem ezt Ön is belátja. A kiszabott bírságot lehet "kisebbíteni", ha kérelemmel fordul a közterület-felügyelethez és leírja a történteket, a saját álláspontját, figyelembe szokták venni a kérelmet (a bírság levél is leírja, hogy lehet ...), akkor, ha még nem volt hasonló vagy más jellegű bírsága. És legközelebb ne álljon meg forgalommal szemben.
Üdv: Mester Imre, szakoktató

picurmacs@freemail.hu

(Brigi, 2010.04.02 14:12)

Tisztelt Mester Imre!
Több embert kérdeztem meg ezzel kapcsolatban, mindenki mást mond. Gondoltam Önhöz fordulok!
Néhány napja történt velem a 13. kerületben, hogy a Dévai útról befordultam a Karikás Frigyes utcába. Amerről én mentem, megállni tilos tábla nem volt kihelyezve, de a saját oldalamon (tehát a jobb oldalon) nem tudtam megállni, mivel az út bal oldalán több autó parkolt. Így ha leparkolok a jobb oldalra, akkor köztem és a bal oldalon parkoló autó között nem lett volna elég hely a közlekedéshez. Így átmentem a bal oldalra és leparkoltam a többi autós közé (tehát forgalommal szemben parkoltam). Mire visszamentem az autóhoz, várt a büntetés (a többi autóst is), ugyanis a bal oldalon megállni tilos tábla volt kb. 150 méterrel távolabb, de én azt nem láttam, mivel nem arról mentem. Ahonnan én mentem, ott nem volt tábla, de nem is azon az oldalon álltam meg, az előbb említett ok miatt.
Ön szerint ilyen esetben jogos a bírság?
Előre is köszönöm a válaszát!

Kiegészítés az előző válaszhoz

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.28 22:32)

Jobbra kanyarodás/ besorolás - jogszabály változás:
2010 jan. 01-től a nyílt kerékpársávot, a kerékpáros nyomot, és még mindig az autóbusz forgalmi sávot igénybe lehet venni a jobbra kanyarodásra felkészüléskor, kivétel a szembejövő sáv.

Válasz Orsi felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.28 22:27)

"(2) Villamospályával ellátott úttesten, ha az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelő besorolás a villamos forgalmát zavarná, a villamos elhaladásához szükséges területet szabadon kell hagyni. A kerékpársávot, továbbá egyirányú forgalmú úton az ellenirányba kijelölt autóbusz sávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(3) A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon." >>> valószínűleg erre a szabályra gondolt az ismerőse, de mint említettem, kanyarodás közben nem változtatunk sávot (párhuzamos közlekedés).
Remélem, segítettem: Mester Imre, szakoktató

Válasz Orsi felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.28 22:26)

"Bekanyarodás
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni."
----
Így a szembejövő is biztonságosan kanyarodhat. (járda mellől járda mellé, felezővonal mellől felezővonal mellé ... illetőleg kanyarodás közben nem változtatunk sávot)

köszönet

(Orsi, 2010.03.28 19:08)

Tisztelt Mester Imre szakoktató!
Köszönöm a gyors válaszát. Nem igazán tudtam eldönteni az alábbi kérdésemre a választ, ugyanis az oktatómmal mentünk a héten vezetni, mondta is hogy hova kell hogy érkezzek, de sajnos olyan hirtelen történtek a dolgok, hogy nem igazán tudtam megjegyezni. Aztán elkezdtem kinézni az balakomon, mert pont egy ilyen utcánál lakom és figyetem az autósoka. Senki sem a bal oldalra érkezett a kétirányú utcából, aki balra kanyardott az egyirányúba, sőt meg is zavarodtam, ugyanis tanulókocsival sem a bal oldalra érkeztek, hanem a jobb oldalra (nincs sem kerékpársáv, sem buszsáv). De most, hogy válaszolt nekem, fejben tudom tartani, csak a miértjét kell még megfejtenem. Sajnos van egy oktató ismerősöm, aki szintén azt mondja, hogy a jobb oldalra kell hogy érkezzek. Ha megtetté, hogy elmagyarázza nekem, hogy miért kell a bal oldalra érkezzek megköszönném.
Tisztelettel:
Orsi

Válasz Dani felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.28 14:36)

Kedves Dani!
A "Megállni tilos" és a Várakozni tilos" jelzőtáblák - a külön kiegészítő tábla ("az útpadkán is tilos ...") "jelenléte" nélkül - tilalma az úttestre vonatkozik. Mivel Ön félig az úttesten tartózkodott, ezért jogos a bírság. Nincs a KRESZ-ben félig, negyedig, 10 %-ig, stb. tilalom, igen vagy nem van. Mert az úttesten (is) tartózkodott járművével.

"a megállni tilos jelzőtábla, vonatkozik e a padkára félig felparkolt autóra"
Megjegyzem, a "Megállni tilos" jelzőtábla a megállást és a parkolást (utóbbi várakozás témakörbe tartozik) egyaránt tiltja ... tehát, ha nemcsak várakozni, hanem megállni is tilos egy útszakaszon, az egy szigorúbb tiltás, mintha csak várakozni szeretne ("parkolna"). Tehát, ha ott is hagyta a járművet (várakozott, "parkolt"), akkor ez egy "súlyosabb" szabálysértés, mintha csak megállt volna ott ... bár ezt nem szoktuk "mérlegelni", egyformán szabálysértés, azonban a közterület-felügyelet megteheti ezt, amikor kiszabja a bírságot, annak összegének nagyságára tekintettel.
Nézze át a KRESZ szabályokat és értelmezze úgy, ahogyan a jogalkotók azt szerették volna! Akkor nem eshet ilyen hibába.
Üdv. Mester Imre, szakoktató

Válasz Orsi felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.28 14:23)

Az egyirányú út "menetirány szerinti" bal oldalára (a felezővonal mellől kanyarodva). Kivéve, ha szembejövő autóbusz illetőleg kerékpár sáv vagy ezek kombinációja van kialakítva. A szemből érkezőnek az egyirányú út jobb oldalára kell besorolnia. Ezután meg kell nézni a jobbra tartás szabályai szerint hol lehet majd haladni.
Szívesen: Mester Imre, szakoktató

dinidani81@freemail.hu

(dinidani81, 2010.03.28 13:19)

Tisztelt szakoktató!
Nekem egy olyan kérdésem volna, hogy a megállni tilos jelzőtábla, vonatkozik e a padkára félig felparkolt autóra? Külön kiegészítő tábla ezt nem tiltotta, a feljelentés mégis megtörtént! Előre is köszönöm válaszát.

kérdées

(Orsi, 2010.03.27 18:39)

Tisztelt szakoktat!

Szeretném megkérdezni, hogy ha kétirányú útról fordulok balra egyirányú útra, akkor hova kell hogy érkezzek.A bal vagy a jobb oldalra? (Az egyirányú út két sáv szélességű)

Válaszát előre is köszönöm
Orsi

Válasz Flemi felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.18 22:03)

Tisztelt Flemi!
Ha menetirány szerint ("érkezési irány") a kapubejárat előtt van a megállni tilos tábla, akkor a kapu előtt is tilos megállni ... az úttesten. Ha utána van csak tábla, akkor nem (kivéve ha a tiltás irányát kiegészítő jelzőtábla arrafelé mutatja)... a "Megállni tilos" jelzőtábla hatálya útszakaszra szól, azaz a következő kereszteződés kezdetéig. Nincs kapubejárat a járdán keresztül, ahol meg tud állni? Az úttesten történő megállást tiltja a tábla, tehát a büntetés a KRESZ szerint jogos, bár nem írta le pontosan a helyszínt.
Ha nem lenne tiltótábla (vagy más tiltás), akkor csak várakoznia lenne tilos.
Le kéne pontosabban írnia a helyszínt, így persze egyértelmű, de az Ön számára nem tudok megoldást.
Üdv. Mester Imre, szakoktató

Szentendre

(Flemi, 2010.03.18 17:40)

Kedves Szakoktató!
Házunk előtt megállni tilos tábla van, de ahhoz, hogy kinyissam a kaput és beálljak a kocsival, valahol csak meg kell állnom. Ez idő alatt lefényképezték az autót, jogos a büntetés? 4 sávos főút, menetirány szerinti jobb oldalon tilos megállni.

Válasz Zsolt69 felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.17 23:29)

Kedves Zsolt69!
Mennyibe került volna megfordulnia és menetiránynak megegyezően megállnia? Elárulom, van Budapesten olyan egyirányú forgalmú utca, amelyikben az autósok 80%-a "visszafelé" áll ... hm.
"emlékezetem szerint az elmúlt 20 évben senkinek sem jelentettek problémát az ott parkoló autók" - tehát - tippelem - ismeri a környéket, azt is, hogy az említett utca kétirányú ... hm.

Megállás az úttest bal oldalán

(Zsolt69, 2010.03.17 19:10)

Kedves Szakoktató!
idézet:
"Megállás az úttest bal oldalán
Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért."
A minap betűzve találtam egy kedves kis cetlit a ablaktörlőmbe a közterület-felügyelettől, menetiránnyal szemben várakoztam, szabálysértést követtem el. A drágák 00:54 perckor keményen dolgozva, büntetgettek, olyan helyen, ahol az ember örül hogy helyet talál, nem hogy azt nézzem merre áll az orrom. A parkolást semmi sem korlátozza, az úton még burkolati jelek sincsenek felfestve, - szaggatott vonal sem választja el a szemben jövő forgalmat, - emlékezetem szerint az elmúlt 20 évben senkinek sem jelentettek problémát az ott parkoló autók. Csak most!
Gondolom nincs elég bevétele a városnak, nappal meg nem mernek büntetgetni!

Válasz Tibi1977 felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.11 16:45)

Járda fogalma:

Az útnak, a gyalogosok számára, az úttesttől szintkülönbséggel esetleg padkával elválasztott része.

A gyalogút nem minősül járdának. A járda lehet az úttesttel azonos magasságban is, ha attól növényzettel, korláttal vagy más egyéb módon elválasztják. Például szegéllyel.
Továbbá:
Sajnos nem a minőség számít, az előző válaszomban részleteztem a jelenlegi jogi szabályozást, kérem pillantson rá! A közterület felügyelet még a zöld,- illetve parkosított területhasználatért is büntethet, még akkor is, ha az dagonya.

A baon.hu portál így foglalja össze:
"Járda, nem járda, vita nincs!"

Üdv. Mester Imre, szakoktató

Válasz Antal Csaba felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.03.11 16:35)

A hivatkozott KRESZ 40. §
(8) A járdán – részben vagy teljes terjedelemben – csak akkor szabad megállni, ha

1. azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
2. a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
3. a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
4. a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

A KRESZ módosítás után, 2010 január 1-től:

(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.

Módosítás magyarázata: A kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár egyes feltételek fennállása esetén (pl. a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el és a gyalogosok közlekedésére legalább másfél métert szabadon hagy) a tiltó jelzések ellenére is megállhat a járdán.
Üdv. Mester Imre, szakoktató


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Következő »