Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok

2008.04.30

Valószínűleg mindenki látott olyan autóst, aki lassított a piros lámpánál, majd miután látta, hogy nem jön senki, nyugodtan áthajtott rajta. Szabálytalankodott, de tudott róla. Sok közlekedőnek viszont fogalma sincs, hogy nemcsak veszélyesen vagy másokat zavarva autózik, hanem a KRESZ-t is megszegi. A leginkább elfeledett szabálytalanságokat gyűjtöttük össze.

 Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.

A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

Jobbra húzódás elmulasztása

Forrás: [origo]

 Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi - ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin. 

25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

 

Kanyarodó főút

Úgy látszik, hatásos a közoktatás, az egyenes definíciója mélyen bevésődött az autósokba. Pedig a KRESZ-ben néha a görbe is egyenes: ha a főút kanyarodik, az egyenesen haladó autó a szabály szerint nem egyenesen halad, hanem jobbra kanyarodik, tehát jeleznie kell irányváltoztatási szándékát. Így a mellékútról érkező is tudja, nem kell várnia, ráhajthat a főútra.

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

  

Körforgalom

Az egyik legzseniálisabb forgalomtechnikai találmány, amely az irányjelzés elmulasztásával elveszti egyik fő előnyét. Behajtáskor nem, de kihajtáskor kötelező indexelni, így a becsatlakozó már akkor elindulhat, amikor a jobbra indexelő autó még a körforgalomban van, így jelentősen gyorsítható a forgalom. 

29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

 

Balra kanyarodás egyirányú utcából

Itt bezzeg nagy arányban érvényesül a jobbra húzódás elve. Pedig az egyirányú utca nem csak azért különleges hely, mert a menetirány szerinti bal oldalon is szabályos parkolni, hanem azért is, mert balra kanyarodásnál nem a középvonalhoz, hanem az úttest bal széléhez kell húzódni. 

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (...)
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.

 

Jobbra kanyarodás buszsávos úton

 Felsorolásunkba nem illeszkedik a buszsávon haladók esete, hiszen ők pontosan tudják, hogy szabálytalanok. Sokan viszont éppen ellenkezően viselkednek, úgy tekintenek a BUSZ feliratú aszfaltcsíkra, mintha valamilyen különleges, a gumiabroncsot fél pillanat alatt szétmaró felület lenne, amelyet csak keresztezni szabad, de ott haladni egy métert sem. Tévedés. Azon utcák előtt, amelyekbe jobbra szabad kanyarodni, a záróvonal mellé (vagy helyett) már az úttorkolat előtt szaggatott vonalat festenek; jobbra tehát nem a buszsávon át kell kanyarodni, hanem a buszsávból. 

31. § (8) Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá

 Forrás: [origo]

 

Megállás az úttest bal oldalán

 Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

 

Kereszteződésbe szorult autók

Piros, sárga, zöld, sárga, piros - és semmi nem történik, a dudáláson kívül. Lehetetlen átjutni az út túloldalára, hiszen azok az optimista autóstársak állnak keresztben előttünk, akik bíztak benne, hogy majdcsak megindul előttük a kocsisor. De nem tud, hiszen a következő saroknál előttük is blokádot alkotnak a hasonlóan gondolkodók. A folyamat öngerjesztő, a harmadik tétlenül töltött zöld után már akkor is elindul a jogosan ideges vezető, ha ő sem tud biztosan átjutni. A problémát ismerik a hatóságok, egyre több csomópontban festettek fel ferdén csíkozott sárga mezőket, de a tapasztalatok szerint ezt sokan érdekes dekorációként kezelik. Hatásosabb módszer, hogy csúcsforgalomban rendőrök állítják meg a forgalmat, nehogy beszoruljanak, de erre semmi szükség nem lenne, ha az emberek ismernék a KRESZ vonatkozó paragrafusát, amely teljesen egyértelműen fogalmaz.

9. § (7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

 

Gyalogosok elsőbbsége

Fotó: MTI

Néha a gyalogosok is joggal érezhetik úgy magukat, mint a csiga, aki az út túloldalára nézve felsóhajt: oda születni kell. Átkelni egy többsávos úton még zebrán is kihívás, ha nincs jelzőlámpa. A legveszélyesebb, ha az egyik sávban megáll az autó, a másikban viszont nem. Éppen ezért kötelező az összes sávban haladó járműnek megállni, ha a járókelő az úttestre lép, és átengedni őt. Különös divat a "tíz centire húzok el a sarkától" játék, természetesen ez is tilos.
Sok helyen nincs zebra, de létezik egy szintén feledésbe merült másik szabály, amely útkereszteződénél elsőbbséget biztosít a gyalogosoknak azon az úton, amelyre a jármű kanyarodik. Tehát nem csupán udvariatlanság elszáguldani előttük, hanem szabálytalan is.

43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(3) A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

 

Ködfényszóró használata

 Ritka találó kifejezés a ködlámpa, sokan mégsem értik. Csak ködben vagy erős esőben, hóesésben - tehát tényleg indokolt esetben - szabad használni. Az erős szó a hangsúlyos, néhány csepp eső nem számít annak, csak a vízfüggöny. Az első ködfényszóróknál jóval zavaróbb a hátsó felesleges használata, ha nem fűződik különös érdek a mögöttünk lévő retinájának kiégetéséhez, kapcsoljuk ki.

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

 

Hátsó biztonsági öv használata

Nemrég részletesen foglalkoztunk a biztonsági öv fontosságával, most csak a KRESZ-vonatkozásról szólunk. Sokan hiszik, hogy a hátsó biztonsági öv használata nem, vagy csak lakott területen kívül kötelező, de a helyzet sokkal világosabb: az első és hátsó utasoknak egyaránt mindig be kell kapcsolniuk. (az orvos a biztonsági öv használata alól felmentést adhat)

48. § (5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.

Figyelmeztető jelzést használó járművek

A kukásautók, locsolókocsik, seprőgépek és más, sárga villogóval felszerelt járművek több szabály alól mentességet élveznek. Nem kell jobbra húzódniuk, tiltott helyen is megállhatnak, este 10 és reggel 6 óra között szemből is behajthatnak az egyirányú utcában, osztottpályás úttesten haladhatnak a menetiránnyal szemben.

50. § (2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, (...)
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, ahová egyébként behajtania tilos.

 

Kilógó csomag szállítása

Fenyőfa, bicikli, lapra szerelt szekrény - néhány gyakori tárgy, amely általában nem fér a karosszériába, ezért kilóg a csomagtartóból, amelynek ajtaját gumipókkal vagy hevederrel húzzák le. Persze, piros rongyot kell a végére kötni - gondolják sokan, rosszul. Valóban meg kell jelölni a legfeljebb a meghatározott hosszúságban túlnyúló holmikat, amelyeket viszont legfeljebb a tetőcsomagtartón szállíthatjuk, mivel utazás közben a jármű valamennyi ajtaját csukva kell tartani.

47. § (2) A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány (..)

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.

 
 

Féjja Zsolt 2007. 08. 29.
www.origo.hu/auto/20070829-elfeledett-kreszszabalyok.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Visa invitation to Russia

(VirgilThutt, 2017.05.19 19:57)

If you need to arrange [url=http://ngrumpibola.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=66604 ]visa invitation to Russia[/url] in our firm, do it now.
A tourist letter for Russian Business visa is the cheapest type of Russian [url=http://ngrumpibola.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=66604 ]visa invitation to Russia[/url] to get. It is a single entry [url=http://www.trackdayriders.com/forum/index.php?action=profile;u=322223 ]visa support to Russia[/url] valid for the specified duration of your stay in Russia, up to 30 days. Visa support documents for Tourist Visas (Tourist Confirmation and Tourist Voucher) are accepted by most Russian Consular Departments as faxed or scanned copies. However, for some nationalities and some departments the original invitation is required. You should specify the info in the nearest Russian Consulate or Embassy.

dollaksanyi@freemail.hu

(dollák lászló, 2016.10.14 21:29)

üdv.
az érdekelne hogy led szalagot auto küszöbére lehet e felrakni?

Re: dollaksanyi@freemail.hu

(Mester Imre, szakoktató, 2017.01.18 19:14)

Kedves László,

A járművek irányító- és jelzőberendezéseinek elhelyezési szabályait a

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=12392.317125

szabályozza.

Idézet a rendeletből;

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó további műszaki feltételek

38. § (1) A páros számú tompított és távolsági fényszórókat fajtánként és oldalanként külön, a helyzetjelző lámpákat oldalanként vagy átlósan külön kell zárlat elleni védelemmel ellátni. Ezt az előírást az 1991. évi július hó 1. napja után engedélyezett járműtípusokra kell alkalmazni.

(2) A világító és fényjelző berendezések által kibocsátott, illetőleg visszavert fények színkoordinátáit az 1980. évi 3. törvényerejű rendeletben meghirdetett —, az 1968. évi november hó 8. napján Bécsben aláírásra megnyitott — Közúti Közlekedési Egyezmény határozza meg.

(3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

A világító és fényjelző berendezések kialakítására és elhelyezésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

39. § (1) A világító és fényjelző berendezések optikai tengelyét — kivéve a tompított fényszóróét, a ködfényszóróét, a hátrameneti lámpáét és a jármű oldalán elhelyezett fényjelző berendezésekét — úgy kell beállítani, hogy az megközelítőleg vízszintes, és a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjával párhuzamos legyen. A vízszintestől, illetőleg a párhuzamostól megengedett legnagyobb szögeltérés 3°.

(2) A világító és fényjelző berendezéseknek, valamint ezek alkatrészeinek a járművön oly módon kell rögzítettnek lenniük, hogy a jármű rezgései, lengései következtében optikai tengelyüket a járműhöz képest ne változtathassák meg.

A világító és fényjelző berendezések kialakítására és elhelyezésére vonatkozó további műszaki feltételek

40. § (1) A gépjármű, a mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, a pótkocsi, valamint a segédmotoros kerékpár világító és fényjelző berendezéseinek megkövetelt legkisebb láthatósági szögeit a 11. számú melléklet tartalmazza. A megkövetelt legkisebb láthatósági szögek szárain átmenő síkokkal határolt tér bármely pontjából szemlélve, a megfigyelő és a lámpa külső átvilágított felületének a megfigyelés irányába eső vetülete között a járműtől származó takarás nem lehet.

(2) A világító, illetőleg fényjelző berendezések átvilágított felülete kialakítható több optikai egységből is. Az optikai egységeket úgy kell egymás mellé elhelyezni, hogy átvilágított felületeik az azokat körülzáró legkisebb derékszögű négyszög területének legalább 60%-át tegyék ki. Az ilyen— azonos feladatokat ellátó és azonos színű fényt kibocsátó — optikai egységekből álló berendezés egy világító, illetőleg fényjelző berendezésnek minősül. A távolsági fényszóróra, a tompított fényszóróra és a ködfényszóróra e rendelkezések nem alkalmazhatók.

(3) A sáv alakú átvilágított felülető világító, illetőleg fényjelző berendezés két berendezésnek minősül, ha

— a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjára szimmetrikusan helyezkedik el,

— a jármű mindkét oldalán annak legszélső pontját legalább 0,40 méterre megközelíti,

— a sáv hosszúsága legalább 0,80 méter, és

— benne legalább két — egymástól lehető legtávolabb elhelyezett — fényforrás van.

(4) Különböző célt szolgáló világító és fényjelző berendezések, ha a rendelet eltérően nem rendelkezik

a) egyesíthetők (úgy, hogy átvilágított felületük azonos legyen), vagy

b) egy lámpatestbe csoportosíthatók (úgy, hogy átvilágított felületük ne legyen azonos)

feltéve, hogy ezáltal egymás működését nem befolyásolják, észlelhetőségük nem romlik és a berendezések mindegyike külön-külön megfelel a reá vonatkozó rendelkezéseknek.

Remélem, segítettem.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Kokad

(Janika, 2015.11.22 12:47)

Jó napot. Az lenne a kérdésem hogy egyirányú utcába kanyarodáskor jobb vagy bal oldalra kell érkeznek?

Re: Kokad

(Mester Imre, szakoktató, 2017.01.18 18:55)

Kedves Janika,

A jogszabály szövege így szól;

Bekanyarodás

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel

a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,

b) útburkolati jelek hiányában

– jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,

– balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.

(2) Villamospályával ellátott úttesten, ha az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelő besorolás a villamos forgalmát zavarná, a villamos elhaladásához szükséges területet szabadon kell hagyni. Az egyirányú forgalmú úton az ellenirányban kijelölt autóbusz sávot és az ellenirányban kijelölt kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

(3) A járművel másik útra – ha közúti jelzésből más nem következik – jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, a jobbra bekanyarodásra – a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi – a kerékpársáv igénybevételével kell felkészülni.

(4) Ha a jármű méretei vagy egyéb ok miatt az (1)–(2) bekezdés rendelkezéseit megtartani nem lehet, a bekanyarodást fokozott óvatossággal – szükség esetén erre alkalmas irányító személy igénybevételével – és úgy kell végrehajtani, hogy a bekanyarodó jármű a többi járművet ne veszélyeztesse.

(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik

a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel

– annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá

– az azonos irányból érkező villamos részére,

b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,

c) balra bekanyarodó járművel

ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,

cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos

részére.

(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.

(7) Útkereszteződésen kívül történő bekanyarodásra az (1)–(2) és a (4)–(6) bekezdés rendelkezései az irányadók.

(8) Az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal esetén

a) az (5) bekezdés a) pontjában meghatározott szabály a főútvonalon kanyarodó és az arról letérő járműre egyaránt vonatkozik;

b) a főútvonalról letérő járművel elsőbbséget kell adni a főútvonalon továbbhaladó jármű részére.

http://njt.hu//cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=1732.269099&mobile=1

A fentieken kívül (de bele van írva) a közúti jelzésekből következik a besorolás rendje, tehát a -helyileg kihelyezett- táblákból és az útburkolati jelekből.

Remélem, segítettem.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

parkolás szűk utcában

(Gábor, 2015.09.09 09:25)

Tisztelt Szakértő!

Megállás tiltásra ezt találtam:
b) ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad;

Esetemben szűk, egy sávos (kb 3 méter széles), de kétirányú mindenféle burkolati jelzés nélküli úton hogyan lehet szabályosan parkolni, várakozni? A jogszabály írja a három métert a záróvonal vagy a másik oldalon várakozók között. De ha a másik oldalon csak az úttest széle van? Konkrétan nem találtam olyat a kreszben, hogy úgy kell parkolni, várakozni esetleg megállni, hogy a forgalom többi résztvevőjét ne akadályozza.
Rendszeresen előfordul, hogy 2..3 perc dudálás után kerül elő a sofőr, és értetlenkedik, hogy Ő szabályosan állt meg, az út túloldalán lévő fa van rossz helyen, amitől én nem férek el....

Re: parkolás szűk utcában

(Mester Imre, szakoktató, 2017.01.18 18:51)

Kedves Gábor,

Csak egyéb jelzés ... engedélyével. Máshogyan nem.

'ha közúti jelzésből más nem következik'

40. és 41. §

40. § (2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén – ha közúti jelzésből más nem következik – akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.'

http://njt.hu//cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=1732.269099&mobile=1

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

1089.Bp.orczy tér l.velkei48@gmail.com

(velkei lászló, 2016.12.19 20:08)

szeretném ha felvilágosítana, hogy kinek van igaza. Nagyvárad téren balra kanyarodtam Ecseri út felől Haller utcába ahol kétsáv van de a szélső kb 100mre megszűnik de addig kiemelt járdán van parkolási lehetőség kb 15 cm rel magasabb. Kanyarodás után kb 30 m re nem vettem észre egy twingó hátsó ajtaját kb190cm magasban vízszintesen levő az úttestre benyúló (kb70cmre) bal hátsó részét és a tükrömet letörte. nem volt semmilyen jel vagy figyelmeztetés arra, hogy vigyázzak mert ott olyan magasságban van valami ami akadályozza a tovább haladásomat. Kérdésem az, hogy valóban én lennék a hibás? Még a rendőr is azt mondta, hogy ez sokba fog kerülni nekem. Kresz ABC 47§ 2.g, bekezdését nem szegte meg a másik tulaj ? Még így is a felező vonal mellett voltam mert beakartam sorolni a belső sávba. ha a kreszt tartom be akkor viszont a kocsim jobb oldalát viszi teljesen és a még a parkoló autókban is kárt okozok. Kérem, hogy az emailemre írja meg a válaszát. előre is köszönöm a segítségét.

Re: 1089.Bp.orczy tér l.velkei48@gmail.com

(Mester Imre, szakoktató, 2017.01.18 18:45)

Kedves velkei48,

Az alábbi mondat elég nehezen értelmezhető
'nem vettem észre egy twingó hátsó ajtaját kb190cm magasban vízszintesen levő az úttestre benyúló (kb70cmre) bal hátsó részét és a tükrömet letörte. nem volt semmilyen jel vagy figyelmeztetés arra, hogy vigyázzak mert ott olyan magasságban van valami ami akadályozza a tovább haladásomat.'

Nem tudom elképzelni, hogy egy Renault Twingo magassága 190cm, tudtommal az egy sokkal alacsonyabb jármű. A többi részlet sem érthető,
-- nem derül ki, hogy a Renault állt vagy mozgott,
-- nem derül ki az sem, hogy ön miért nem az útra figyelt, azaz, egészen pontosan miért nem vette észre az akadályt),
-- ha az útra figyelt, akkor önhöz képest milyen pozícióban volt a másik jármű, járdán vagy az úttesten várakozott,
-- nem derült ki, ön melyik sávban halad, a már megszűntben vagy a még létezőben,
-- az sem derül ki, a rendőr miért önt tartja hibásnak,
-- és végül az sem derül ki, mi volt az a tárgy ami belógott az útra.

Helyesen idézi a 'Teherszállítás' paragrafus nevét.
http://njt.hu//cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=1732.269099&mobile=1
Ha az abban foglaltak az ön álláspontját erősítik, nyilván önnek van igaza. Én nem értem a kérdést.

E-mail címre nem írok választ. A kérdések itt, a portálon fogalmazhatóak meg értelmes formában meg és a válaszokat is ugyanitt adom.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

regrregr@gmail.com

(REGR, 2011.09.19 12:55)

Tisztelt Uram!
Kérdésem:vezetés közben, ha rosszul leszek megállhatok-e várakozni, vagy megállni tilos helyen, - úgy, h a rendőr nem birságol meg - amíg a rosszullétem elmúlik, tudtommal ez régebben így volt, de most ezt megszűntették. Hálás lennék, ha a vonatkozó jogszabályt megadná. Köszönettel várom válaszát.

Re: regrregr@gmail.com

(Mester Imre, szakoktató, 2012.01.12 13:14)

Kedves Regr!

Az történhet önnel, hogy megbírságolják, amely ellen védekezhet, hogy ön ez és ez miatt állt meg a tiltott helyen. A további esetekben ez az egyetlen bizonyító jellegű eljárás meggyorsíthatja a további esetekben a "bizonyítást", felmentést a bírság alól. A KRESZ illetve a vonatkozó jogszabály, pontosítva a vezetői engedélyhez szükséges egészségügyi engedélyt (orvosi alkalmasságit) kiadó orvos "vállalja" önért a felelősséget, esetleg a vezetői engedélyben korlátozásokat alkalmaz. Ennek a korlátozásnak több fajtája van. Elküldhetik további orvosi alkalmasságira vagy vissza is vonhatják a vezető engedélyét, ha nem a megfelelő korlátozás van bevezetve. Baleset bekövetkeztekor ebben az esetben nem hivatkozhat betegségére.

A saját érdekében gondolja át, ha olyan betegsége van, ami azt okozza, hogy több esetben rosszul lesz vezetés közben, egyáltalán érdemes-e volán mögé ülnie vagy inkább másnak átengedni a vezetést. És gondoljon a többi közlekedőre is, a közlekedés nem magányos "üzem". Kizárólag ön nem döntheti el, mennyire veszélyes a betegsége a közlekedés többi részvevőjére vagy úgy általában a környezetre nézve.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Válasz Ferenc felvetésére

(Mester Imre, szakoktató, 2010.05.11 14:12)

Kedves Ferenc!
A vázolt szituációban, sajnos nem Önnek van igaza. Miért is?!
A "Megállni tilos" jelzőtábla hatálya egy útszakaszra szól vagy a feloldó tábláig, mely például egy "P" betűs jelzőtábla (parkolóhely). Egyébiránt ez az útszakasz, melyre a tábla tilalma vonatkozik - ha kiegészítő táblán, más irányt nyíl nem mutat, akkor a tábla vonalától a következő (menetirány szerinti) útkereszteződés kezdetéig tart. Kapubejárat nem keverendő össze az útkereszteződéssel, ezt mellékesen jegyzem meg. Ha folyamatos sárga vonal is jelzi egy útszakaszon a megállás tilalmát, akkor az nem függ össze a tábla tilalmával. Nem egymással összefüggő tilalmak ezek, hanem egymástól függetlenek. Ha csak sárga vonal útburkolati jel lett volna jelzőtábla nélkül, akkor lett volna Önnek igaza. Így csak egy szigorúbb tilalmat tapasztalhatott, véleményem szerint külön "figyelmeztetésként" festhették fel a jelzést is, mert valószínűleg sokan álltak meg azon a feltehetőleg közlekedésbiztonságilag veszélyes útszakaszon a jelzőtábla tiltása ellenére.
Üdv: Mester Imre, szakoktató

Tiszaföldvár

(kOCSISNÉ DANKU ZSUZSA, 2015.04.14 15:47)

Érdeklődöm, hogy belterületen, ahol nincs gyalogjárda kiépítve,a gyalogosnak melyik oldalon kell szabályosan közlekednie?

Re: Tiszaföldvár

(Mester Imre, szakoktató, 2015.05.17 14:38)

Kedves Zsuzsa,

Itt a jogszabály rendelkezése az irányadó, mely lakott területen mást enged meg, és lakott területen kívül foganatosít csak. Érdemes egyénként lakott területen is az úttest menetirány szerint bal oldalán mennie a gyalogosnak, de ez nem kötelező. Ugyanis így látja a járműveket és menekülni tud.

Idézet

III. RÉSZ
A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok

Gyalogosok közlekedése

21. § (1) A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie.

(2) Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs — vagy az a gyalogosközlekedésre, illetőleg a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan —, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek.

(3) Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egy sorban

a) lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben,
...

A szabályozás itt olvasható teljes egészében:
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=1732.269099

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

parkolás szűk utcában

(Rózsa Andrea, 2014.02.23 18:24)

Tisztelt Uram!
Problémám a következő: belterületen, egy egykori üdülőövezetben építkeztünk, melynek terepviszonyait, közműellátását a város a következő 50 évben nem fogja megoldani. Utcánk szűk, kétirányú köves utca. A terület lassan beépült, lakóházak vannak mindenütt. Saját portánk előtt egy csíkot leaszfaltoztattunk, hogy ne süllyedjünk el a sárban, és tudjunk parkolni. Szembe szomszédom rendszeresen a mi házunk előtt parkol, és sokszor nincs hely a saját kocsimnak. Az ő oldalán fut az út, de ő is megoldhatná, hogy rendezze a terepet és kialakítson magának parkolóhelyet. Ezt nem teszi, sőt hangsúlyozza, hogy joga van a mi oldalunkon parkolni. Kérném szíves válaszát. Andrea

Re: parkolás szűk utcában

(Mester Imre, szakoktató, 2014.02.25 00:26)

Kedves Andrea!

Az aszfaltozáshoz gondolom engedélyt kellett kérniük az önkormányzattól. Ha most nem fizetnek közterület-használati engedélyt, akkor az utca, mint közterület jogi állapota nem változik meg. Közterületen az parkolhat egy várakozóhelyre, aki "előbb ér oda", hacsak nem magánparkolóról van szó. A szomszédot kéne valamilyen barátságos, de célravezető és meggyőző beszélgetés által lebeszélni a tevékenységének befejezéséről.

Egy esetben vezethető rá jogi úton is a szomszéd az állampolgárilag és emberileg helyes viselkedésre, ha a lebetonozott rész az önök kapubejárata (gépkocsi bejárat) előtt van és ő éppen oda parkol. Ugyanis a jogszabály így változott:

Várakozás

41. § (1) A 40. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.

(2) Tilos várakozni [a 40. § (5) bekezdésében említetteken túlmenően]:
c) ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást - az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül - akadályozza;

Tehát az önök kapubejárata előtt bárki (általában véve) csak az önök hozzájárulásával várakozhat, megállnia azonban továbbra is szabad. Ha nem az önök hozzájárulásával várakozik a kapubejárat előtt, akkor közlekedési szabálysértést valósít meg annak minden jogi következményével együtt, ez a szabálytalan helyen történő várakozás.

Tulajdonképpen önöknek nincs elég hely a telken, hogy ott parkoljanak, ezért parkolnak az utcán. Le is betonozták a területet, erre engedélyt is kaptak. Miért ne lenne lehetőség arra, hogy egy kapubejáratot építsenek, éppen a betonozott részre a kerítésbe? Az önkormányzatnál bizonyosan kapnak erre választ. Jogilag talán támadható, hiszen, ha lenne kapubejárat, akkor ki be járnának azon a járművel, így azonban nem tudnak, hiszen a telken vélhetően nincsen hely. Ilyen, vélhetően Pató Pál helyzetekben, azonban lehetséges - hogy alapos előre tájékozódás után, mindenképpen ügyvéd vagy az önkormányzat tanácsát is kikérve - ez az egyedüli járható út. Hiszen elmondásuk szerinti helyzet fennállásával senkinek nem ártanak vele.

Remélem, segítettem!

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

jocca007@gmail.com

(Varga József, 2014.01.15 18:42)

Tolathatok-e autóbusszal irányitás nélkül?

Re: jocca007@gmail.com

(Mester Imre, szakoktató, 2014.02.16 22:44)

Kedves József!

Ha bizonytalan vagy gyakorlatlan a hátramenet elvégzésében, akkor minden esetben vegye igénybe segítő személy segítségét. Akkor is ha veszélyes útszakaszon tolat, ahol nagy a jármű- vagy gyalogosforgalom.

Egyébként a hátramenet (és megfordulás) szabályai:
- minden járműre egyenértékűen, azaz autóbuszra is.

Megfordulás, hátramenet

33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.215

(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.

A hatályos jogszabály:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

A járdán biciklizni tilos!

(Pintér Lászlóné, 2012.08.15 15:15)

Tisztelt Mester Imre!
A mai napon kezembe került a "városunk" közösségellenes magatartásáról szóló új rendelete , ebbe többek között szerepel a járdán való kerékpározás
tilalma is.Ez alól senki nem kivétel,még a gyermek sem! Most hol közlekedjenek a gyerekek /értem itt a 3-8 év közöttieket/ az úttest széle /mellékút/ biciklizésre alkalmatlan /még egy felnőttnek is/ arról nem is beszélve , hogy a mellék utakon is nagy a forgalom, mivel azokon kerülik a 7-es út forgalmát.Ilyenkor mit tegyek

Re: A járdán biciklizni tilos!

(Mester Imre, szakoktató, 2013.01.26 17:10)

Kedves Pintér Lászlóné!

"Városunk" az melyik várost takarja, Budapestet? A 7-es út innen egészen Horvátországig vezet,
Járdán a kerékpározás - bizonyos szabályok betartásával - nem tiltott, kérem nézze meg a bal oldalon linkelt hatályos jogszabályt. Ugyanitt a gyerekek kerékpározásáról is olvashat.
Hol, melyik kiadványban olvasott erről?

Mindenképpen olyan útszakaszt vagy helyet kell választani, ahol biztonságosan közlekedhetnek, illetőleg kerékpározhatnak a legfeljebb 6 éves valamint a legfeljebb 12 éves korúak is. Ha a közelben nem létezik ilyen, keresse meg az önkormányzatot ilyen létesítmény kialakítása vagy a megoldás kivitelezése végett. Érdemes több szülőtársával együtt egyeztetni az ötleteket. A forgalomszabályozásba az önkormányzatok is beleszólhatnak, természetesen bizonyos határok között. A kerékpározásra kialakítot terület kérdésében is bizonyára találnak valami megoldást.
A Városligetben található egy nagyon jó kerékpáros tanpálya, érdemes olykor oda is ellátogatni. Nyitott és ingyenes, jelzőtáblákkal és útburkolati jelekkel ellátva segíti a gyerekek közlekedésre nevelését.

Remélem, segítettem!
Üdv.: Mester Imre, szakoktató


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Következő »