Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elfeledett KRESZ-szabályok

2008.04.30

Valószínűleg mindenki látott olyan autóst, aki lassított a piros lámpánál, majd miután látta, hogy nem jön senki, nyugodtan áthajtott rajta. Szabálytalankodott, de tudott róla. Sok közlekedőnek viszont fogalma sincs, hogy nemcsak veszélyesen vagy másokat zavarva autózik, hanem a KRESZ-t is megszegi. A leginkább elfeledett szabálytalanságokat gyűjtöttük össze.

 Szögezzük le az elején: gyakorlatilag bárkinek lehet jogosítványa, csak a megszerzésére fordított idő és pénz mennyisége változó. Ha pedig valaki megkapja a vezetői engedélyt és utána megfelel az időszakos orvosi vizsgálatokon, soha többet nem kell számot adnia vezetési tudásáról, arról, mennyire ismeri a szabályokat. Elvileg éppúgy részt vehet a forgalomban az a nagypapa, aki még a balra tarts idején, jobbkormányos autóban szerzett jogosítványt, amikor még nemhogy autópálya, de autóút sem volt, amikor a kóborló haszonállatok, a patkószegek és a lócitrom jelentette az automobilistára leselkedő legnagyobb veszélyt.

A piros lámpán nem szabad átmenni. A sebességkorlátozást be kell tartani. A záróvonalat nem szabad átlépni. Ritkán figyelmetlenségből, gyakran tudatosan megszegett, de közismert szabályok, amelyekkel talán a közlekedés néhány éve még kissé képzetlen résztvevői is tisztában vannak már. Alább nem ilyen példákat sorolunk fel, hanem olyan szituációkat, amelyekben a vezetők legtöbbször nem is tudják, hogy megszegik a KRESZ-t. A válogatás saját tapasztalatainkon alapul, de kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére a témában. Az észrevételek alapján kiegészítjük a listát, és megkérdezzük a szabályokat alkotók és az azok betartatásáért felelős szakemberek véleményét.

 

Jobbra húzódás elmulasztása

Forrás: [origo]

 Az általános szemlélet szerint a külső sáv kizárólag kerékpárok, segédmotorok, lovas kocsik és hatéves részletre vett kétmilliós autók számára fenntartott terület, sikeres ember csak a belső sávban halad. Mintha sínen menne, lehetetlen kitéríteni. Ha éppen nem siet, nyugodtan elautózgat ötvennel a hetvenes tábla hatálya alatt a belső sávban. A mögötte balra indexeléssel vagy fényszóróvillogással előzési szándékát tudató autós jelzéseit agresszivitásnak veszi, csak azért sem alázkodik meg. A vége általában az, hogy a hátul lévő autós jobbról megelőzi - ami lakott területen kívül éppúgy szabálytalan, mint kis forgalomban vagy az előzés után is folyamatosan a belső sávban haladni. Gyorsforgalmi utakon különösen balesetveszélyes magatartás, amelyre újabban feliratok is figyelmeztetnek az autópályák információs kijelzőin. 

25. § (2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, kerékpárral, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni.
36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.

 

Kanyarodó főút

Úgy látszik, hatásos a közoktatás, az egyenes definíciója mélyen bevésődött az autósokba. Pedig a KRESZ-ben néha a görbe is egyenes: ha a főút kanyarodik, az egyenesen haladó autó a szabály szerint nem egyenesen halad, hanem jobbra kanyarodik, tehát jeleznie kell irányváltoztatási szándékát. Így a mellékútról érkező is tudja, nem kell várnia, ráhajthat a főútra.

29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.

  

Körforgalom

Az egyik legzseniálisabb forgalomtechnikai találmány, amely az irányjelzés elmulasztásával elveszti egyik fő előnyét. Behajtáskor nem, de kihajtáskor kötelező indexelni, így a becsatlakozó már akkor elindulhat, amikor a jobbra indexelő autó még a körforgalomban van, így jelentősen gyorsítható a forgalom. 

29. § (2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

 

Balra kanyarodás egyirányú utcából

Itt bezzeg nagy arányban érvényesül a jobbra húzódás elve. Pedig az egyirányú utca nem csak azért különleges hely, mert a menetirány szerinti bal oldalon is szabályos parkolni, hanem azért is, mert balra kanyarodásnál nem a középvonalhoz, hanem az úttest bal széléhez kell húzódni. 

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában (...)
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.

 

Jobbra kanyarodás buszsávos úton

 Felsorolásunkba nem illeszkedik a buszsávon haladók esete, hiszen ők pontosan tudják, hogy szabálytalanok. Sokan viszont éppen ellenkezően viselkednek, úgy tekintenek a BUSZ feliratú aszfaltcsíkra, mintha valamilyen különleges, a gumiabroncsot fél pillanat alatt szétmaró felület lenne, amelyet csak keresztezni szabad, de ott haladni egy métert sem. Tévedés. Azon utcák előtt, amelyekbe jobbra szabad kanyarodni, a záróvonal mellé (vagy helyett) már az úttorkolat előtt szaggatott vonalat festenek; jobbra tehát nem a buszsávon át kell kanyarodni, hanem a buszsávból. 

31. § (8) Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá

 Forrás: [origo]

 

Megállás az úttest bal oldalán

 Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.

40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

 

Kereszteződésbe szorult autók

Piros, sárga, zöld, sárga, piros - és semmi nem történik, a dudáláson kívül. Lehetetlen átjutni az út túloldalára, hiszen azok az optimista autóstársak állnak keresztben előttünk, akik bíztak benne, hogy majdcsak megindul előttük a kocsisor. De nem tud, hiszen a következő saroknál előttük is blokádot alkotnak a hasonlóan gondolkodók. A folyamat öngerjesztő, a harmadik tétlenül töltött zöld után már akkor is elindul a jogosan ideges vezető, ha ő sem tud biztosan átjutni. A problémát ismerik a hatóságok, egyre több csomópontban festettek fel ferdén csíkozott sárga mezőket, de a tapasztalatok szerint ezt sokan érdekes dekorációként kezelik. Hatásosabb módszer, hogy csúcsforgalomban rendőrök állítják meg a forgalmat, nehogy beszoruljanak, de erre semmi szükség nem lenne, ha az emberek ismernék a KRESZ vonatkozó paragrafusát, amely teljesen egyértelműen fogalmaz.

9. § (7) Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt - forgalmi torlódás miatt - a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni.

 

Gyalogosok elsőbbsége

Fotó: MTI

Néha a gyalogosok is joggal érezhetik úgy magukat, mint a csiga, aki az út túloldalára nézve felsóhajt: oda születni kell. Átkelni egy többsávos úton még zebrán is kihívás, ha nincs jelzőlámpa. A legveszélyesebb, ha az egyik sávban megáll az autó, a másikban viszont nem. Éppen ezért kötelező az összes sávban haladó járműnek megállni, ha a járókelő az úttestre lép, és átengedni őt. Különös divat a "tíz centire húzok el a sarkától" játék, természetesen ez is tilos.
Sok helyen nincs zebra, de létezik egy szintén feledésbe merült másik szabály, amely útkereszteződénél elsőbbséget biztosít a gyalogosoknak azon az úton, amelyre a jármű kanyarodik. Tehát nem csupán udvariatlanság elszáguldani előttük, hanem szabálytalan is.

43. § (1) Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel - kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is - elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(3) A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

 

Ködfényszóró használata

 Ritka találó kifejezés a ködlámpa, sokan mégsem értik. Csak ködben vagy erős esőben, hóesésben - tehát tényleg indokolt esetben - szabad használni. Az erős szó a hangsúlyos, néhány csepp eső nem számít annak, csak a vízfüggöny. Az első ködfényszóróknál jóval zavaróbb a hátsó felesleges használata, ha nem fűződik különös érdek a mögöttünk lévő retinájának kiégetéséhez, kapcsoljuk ki.

44. § (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

 

Hátsó biztonsági öv használata

Nemrég részletesen foglalkoztunk a biztonsági öv fontosságával, most csak a KRESZ-vonatkozásról szólunk. Sokan hiszik, hogy a hátsó biztonsági öv használata nem, vagy csak lakott területen kívül kötelező, de a helyzet sokkal világosabb: az első és hátsó utasoknak egyaránt mindig be kell kapcsolniuk. (az orvos a biztonsági öv használata alól felmentést adhat)

48. § (5) Olyan gépkocsival, amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan gépkocsival, amelynek hátsó üléseit biztonsági övvel szerelték fel, csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a biztonsági övvel felszerelt ülésen utazó személy becsatolt biztonsági övvel van rögzítve.

Figyelmeztető jelzést használó járművek

A kukásautók, locsolókocsik, seprőgépek és más, sárga villogóval felszerelt járművek több szabály alól mentességet élveznek. Nem kell jobbra húzódniuk, tiltott helyen is megállhatnak, este 10 és reggel 6 óra között szemből is behajthatnak az egyirányú utcában, osztottpályás úttesten haladhatnak a menetiránnyal szemben.

50. § (2) A figyelmeztető jelzést használó, út- vagy közmű építésére, fenntartására, illetőleg tisztítására szolgáló jármű vezetője, ha ez a munka végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, (...)
b) 22 és 6 óra között - a megfelelő biztonsági intézkedések (pl. jelzőőr állítása) megtétele mellett és legfeljebb 10 km/óra sebességgel - egyirányú forgalmú úton és osztottpályás út bal oldali úttestjén a menetiránnyal szemben is közlekedhet;
c) legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is közlekedhet;
d) olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos;
e) behajthat olyan útra, ahová egyébként behajtania tilos.

 

Kilógó csomag szállítása

Fenyőfa, bicikli, lapra szerelt szekrény - néhány gyakori tárgy, amely általában nem fér a karosszériába, ezért kilóg a csomagtartóból, amelynek ajtaját gumipókkal vagy hevederrel húzzák le. Persze, piros rongyot kell a végére kötni - gondolják sokan, rosszul. Valóban meg kell jelölni a legfeljebb a meghatározott hosszúságban túlnyúló holmikat, amelyeket viszont legfeljebb a tetőcsomagtartón szállíthatjuk, mivel utazás közben a jármű valamennyi ajtaját csukva kell tartani.

47. § (2) A rakományt a járművön - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány (..)

b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja.

 
 

Féjja Zsolt 2007. 08. 29.
www.origo.hu/auto/20070829-elfeledett-kreszszabalyok.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

parkolás szűk utcában

(Rózsa Andrea, 2014.02.23 18:24)

Tisztelt Uram!
Problémám a következő: belterületen, egy egykori üdülőövezetben építkeztünk, melynek terepviszonyait, közműellátását a város a következő 50 évben nem fogja megoldani. Utcánk szűk, kétirányú köves utca. A terület lassan beépült, lakóházak vannak mindenütt. Saját portánk előtt egy csíkot leaszfaltoztattunk, hogy ne süllyedjünk el a sárban, és tudjunk parkolni. Szembe szomszédom rendszeresen a mi házunk előtt parkol, és sokszor nincs hely a saját kocsimnak. Az ő oldalán fut az út, de ő is megoldhatná, hogy rendezze a terepet és kialakítson magának parkolóhelyet. Ezt nem teszi, sőt hangsúlyozza, hogy joga van a mi oldalunkon parkolni. Kérném szíves válaszát. Andrea

Re: parkolás szűk utcában

(Mester Imre, szakoktató, 2014.02.25 00:26)

Kedves Andrea!

Az aszfaltozáshoz gondolom engedélyt kellett kérniük az önkormányzattól. Ha most nem fizetnek közterület-használati engedélyt, akkor az utca, mint közterület jogi állapota nem változik meg. Közterületen az parkolhat egy várakozóhelyre, aki "előbb ér oda", hacsak nem magánparkolóról van szó. A szomszédot kéne valamilyen barátságos, de célravezető és meggyőző beszélgetés által lebeszélni a tevékenységének befejezéséről.

Egy esetben vezethető rá jogi úton is a szomszéd az állampolgárilag és emberileg helyes viselkedésre, ha a lebetonozott rész az önök kapubejárata (gépkocsi bejárat) előtt van és ő éppen oda parkol. Ugyanis a jogszabály így változott:

Várakozás

41. § (1) A 40. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.

(2) Tilos várakozni [a 40. § (5) bekezdésében említetteken túlmenően]:
c) ahol a jármű az útmenti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást - az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül - akadályozza;

Tehát az önök kapubejárata előtt bárki (általában véve) csak az önök hozzájárulásával várakozhat, megállnia azonban továbbra is szabad. Ha nem az önök hozzájárulásával várakozik a kapubejárat előtt, akkor közlekedési szabálysértést valósít meg annak minden jogi következményével együtt, ez a szabálytalan helyen történő várakozás.

Tulajdonképpen önöknek nincs elég hely a telken, hogy ott parkoljanak, ezért parkolnak az utcán. Le is betonozták a területet, erre engedélyt is kaptak. Miért ne lenne lehetőség arra, hogy egy kapubejáratot építsenek, éppen a betonozott részre a kerítésbe? Az önkormányzatnál bizonyosan kapnak erre választ. Jogilag talán támadható, hiszen, ha lenne kapubejárat, akkor ki be járnának azon a járművel, így azonban nem tudnak, hiszen a telken vélhetően nincsen hely. Ilyen, vélhetően Pató Pál helyzetekben, azonban lehetséges - hogy alapos előre tájékozódás után, mindenképpen ügyvéd vagy az önkormányzat tanácsát is kikérve - ez az egyedüli járható út. Hiszen elmondásuk szerinti helyzet fennállásával senkinek nem ártanak vele.

Remélem, segítettem!

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

jocca007@gmail.com

(Varga József, 2014.01.15 18:42)

Tolathatok-e autóbusszal irányitás nélkül?

Re: jocca007@gmail.com

(Mester Imre, szakoktató, 2014.02.16 22:44)

Kedves József!

Ha bizonytalan vagy gyakorlatlan a hátramenet elvégzésében, akkor minden esetben vegye igénybe segítő személy segítségét. Akkor is ha veszélyes útszakaszon tolat, ahol nagy a jármű- vagy gyalogosforgalom.

Egyébként a hátramenet (és megfordulás) szabályai:
- minden járműre egyenértékűen, azaz autóbuszra is.

Megfordulás, hátramenet

33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.215

(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.

A hatályos jogszabály:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.kpm

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

A járdán biciklizni tilos!

(Pintér Lászlóné, 2012.08.15 15:15)

Tisztelt Mester Imre!
A mai napon kezembe került a "városunk" közösségellenes magatartásáról szóló új rendelete , ebbe többek között szerepel a járdán való kerékpározás
tilalma is.Ez alól senki nem kivétel,még a gyermek sem! Most hol közlekedjenek a gyerekek /értem itt a 3-8 év közöttieket/ az úttest széle /mellékút/ biciklizésre alkalmatlan /még egy felnőttnek is/ arról nem is beszélve , hogy a mellék utakon is nagy a forgalom, mivel azokon kerülik a 7-es út forgalmát.Ilyenkor mit tegyek

Re: A járdán biciklizni tilos!

(Mester Imre, szakoktató, 2013.01.26 17:10)

Kedves Pintér Lászlóné!

"Városunk" az melyik várost takarja, Budapestet? A 7-es út innen egészen Horvátországig vezet,
Járdán a kerékpározás - bizonyos szabályok betartásával - nem tiltott, kérem nézze meg a bal oldalon linkelt hatályos jogszabályt. Ugyanitt a gyerekek kerékpározásáról is olvashat.
Hol, melyik kiadványban olvasott erről?

Mindenképpen olyan útszakaszt vagy helyet kell választani, ahol biztonságosan közlekedhetnek, illetőleg kerékpározhatnak a legfeljebb 6 éves valamint a legfeljebb 12 éves korúak is. Ha a közelben nem létezik ilyen, keresse meg az önkormányzatot ilyen létesítmény kialakítása vagy a megoldás kivitelezése végett. Érdemes több szülőtársával együtt egyeztetni az ötleteket. A forgalomszabályozásba az önkormányzatok is beleszólhatnak, természetesen bizonyos határok között. A kerékpározásra kialakítot terület kérdésében is bizonyára találnak valami megoldást.
A Városligetben található egy nagyon jó kerékpáros tanpálya, érdemes olykor oda is ellátogatni. Nyitott és ingyenes, jelzőtáblákkal és útburkolati jelekkel ellátva segíti a gyerekek közlekedésre nevelését.

Remélem, segítettem!
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

6528 Bátmonostor Kun B.u. 28.

(Doszkocsné Kovács Katalin, 2012.06.07 08:28)

Azt szeretném megkérdezni,szabályosan parkol-e,az az autós, aki nagyon szűk utcában,a túloldalon található kapubejáróval szemben parkol?A szembe szomszédomhoz járó kőműves ezt teszi,elég nehéz miatta nekem autóvak közlekedni,betolatni nem is tudok az utcáról.Pedig lenne lehetősége,kapubejáróba állni.Én ismereteim szerint ezt nem tehetné,kérésemre sem hajlandó,a kialakult helyzeten változtatni.

Re: 6528 Bátmonostor Kun B.u. 28.

(Mester Imre, szakoktató, 2013.01.26 16:57)

Kedves Katalin!

Erre a dologra a KRESZ hatálya nem terjed ki. Magáningatlanról van szó. Csak a közvetlen kapubejáró előtt várakozásra van szabályozás. Esetleg várható a jogszabály ebbe az irányba való elmozdulása, a megválasztott képviselőik lobbizhatnak emiatt a jövőben.

Hasonlatosan más - jogi úton nehezen megoldható - szomszédvitákhoz az területileg illetékes önkormányzathoz fordulhat. Leginkább a saját kapubejáró szélesítésének engedélyezése miatt (az utcakép miatt engedélyköteles).

A következő lehetőségek elég sok pénzbe kerülnek és akkor vezethetnek eredményre, ha több embernek is hasonló problémája van abban az utcában:
- X felfestése az úttetre önökkel szemben (várakozni tilos)
- a szemközti járdán folyamatos fehér útburkolati jellel engedélyezni a járdán is történő parkolást (ha a gyalogosok részére 1.5 méter hely marad a közlekedésre)

A kőműves sem lesz ott mindig gondolom.

Remélem, segítettem!
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Veszély esetén használt jelzések

(Horváth Krisztina, 2012.05.29 11:35)

Azt szeretném megtudni, hogy veszély esetén mint pl. ha sebesültet szállít a sofőr és a megengedettnél többel hajt, valamint az ablakba kitesz egy bármilyen fehér rongyot, akkor a rendőr nem tartoztathatja fel, ugyan követheti a célállomásig. Valahol ezt hallottam még régebben de sehol se találom a pontos megfogalmazását, lehet azért mert ilyen szabály nem is létezik?
Válaszát előre is köszönöm.

Re: Veszély esetén használt jelzések

(Mester Imre, szakoktató, 2012.05.29 12:16)

Kedves Kriszta!

Sem fehér kendő az ablakba, sem rendőr követés vagy kíséret - ilyen szabály nem létezik. Az adott útszakaszra érvényes megengedett sebességhatárnál NEM lehet többel hajtani. A járművek közlekedésénél a KRESZ szabályait be kell tartani sebesült szállítása esetén is. Sebesültet például a mentők is szállíthatják, rájuk - mint megkülönböztető jelzésekkel ellátott járműre - vonatkoznak megengedőbb szabályok.
Ha a sebesültet szállító jármű sofőrje megkér egy útszakaszon tartózkodó rendőrségi járművet, hogy "segítsen", az már nem KRESZ szabály kategória, hanem a jóindulaton múlik (viszont felelősséggel jár).
Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Belehet menni lóval

(Horváth gergő, 2012.04.08 00:23)

azt szeretném megtudni hogy semmilyen jogsi meg semmi nélkül belehet e menni a városba lóháton, ott lehet e lóval közlekedni

Re: Belehet menni lóval

(Mester Imre, szakoktató, 2012.05.22 01:27)

Kedves Gergő!

Lovas klubot mindenképpen érdemes keresni, ha lovagol az ember fia vagy lánya.

A KRESZ szabályai szerint az számít sofőrnek (vezető), aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt (vezet) – tehát a lovasra, vagy a lóhajtóra is vonatkoznak az -általános KRESZ szabályok, (pl. piros lámpa, elsőbbségadás) még akkor is, ha számukra nem kötelező semmiféle jogosítvány letétele.

Ami a kreszt illeti, ugyanazok a szabályok vonatkoznak önre, mint például egy biciklisre vagy motorosra. Vezetői engedély nem szükséges (azonban KRESZ tudás igen).
- szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladnia,
- a lovasnak min. 12 évesnek kell lennie,
- alkalmasnak kell lenni a lovaglásra a KRESZ szerint
- lovasnak személyazonosító igazolvány vagy egyéb személyazonosságot igazoló irat (útlevél vagy jogosítvány),
- lónak lóútlevél és OLTÁSI KÖNYV (az oltásokat némelykor a lóútlevél hátuljában vezetik, így nem kell külön oltási könyv)

Közúton való közlekedéshez megfelelő védő,- és láthatósági felszerelés:
- fényvisszaverő csíkok a lábvédőkre - fáslira (ha van),
- láthatósági mellény nem árt,
- kobak és pálca (legyenek!),
- sötétben illik a lovat kivilágítani, szügyhámra-nyeregre lehet kis bicajlámpákat felszerelni.

Esetleg:
http://www.lovasok.hu/index.php?i=65855

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

egyirányú utca parkolás

(Judu, 2012.01.06 15:36)

Kérdésem, hogy amennyiben valaki az egyirányú utcában a menetiránnyal szemben, de a JOBB oldalon állítja le az autóját (pl.: visszatolatással) az szabályos-e vagy sem? (feltételezve, hogy az oldaltávolság elegendő) Illetve, ha az egyirányú utcában a menetiránynak megfelelően nem lehet kihajtani (pl. szabálytalan parkolók vagy más akadály miatt) akkor lehetséges-e tolatással "kiszabadulni"? A kresz elvileg tiltja a tolatást az egyirányú utcában....Köszönettel: Judu

Re: egyirányú utca parkolás

(Mester Imre, szakoktató, 2012.01.12 13:26)

Kedves Judu!

A KRESZ egyirányú utcában, csak a rövid távon történő tolatást (hátramenetet) engedélyezi és azt is csak várakozóhelyre történő beálláskor, egyéb esetben nem.

A KRESZ azt is részletezi, hogy:
41. § (1) A 40. § rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.

(2) Tilos várakozni [a 40. § (5) bekezdésében említetteken túlmenően]:
d) ahol a jármű szabályosan várakozó másik jármű megközelítését vagy elindulását akadályozhatja;

Önnek be kell tartania a szabályokat, tehát nem tolathat ki az egyirányű utcából, mert az a közlekedés többi résztvevőjére veszélyes lenne ... a szabályokat betartókra, akik például ezen utcába bekanyarodás közben csak egy "gyalogosra" számítanának a kanyarodás közben, netán egy figyelmeztető,- vagy egy megkülönböztető jelzést használó járműre "kifelé" (az ellentétes irányból).

Ha mégis megtenné az őn által kérdezett műveletet, javaslom, a baleset elkerülése végett kizárólag irányító-segítő személy segítségével tegye meg ezt, azonban a művelet KRESZ szabálysértésnek minősül, nem engedélyezett.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

Re: egyirányú utca parkolás

(Mester Imre, szakoktató, 2012.01.12 13:29)

"valaki az egyirányú utcában a menetiránnyal szemben ... állítja le az autóját"
Értelmetlen az egész kérdése egyébként. menetiránnyal szemben be sem lehet hajtani az egyirányú utcába. Ha még ezenkívül tolatna is ...
Üdv.

regrregr@gmail.com

(REGR, 2011.09.19 12:55)

Tisztelt Uram!
Kérdésem:vezetés közben, ha rosszul leszek megállhatok-e várakozni, vagy megállni tilos helyen, - úgy, h a rendőr nem birságol meg - amíg a rosszullétem elmúlik, tudtommal ez régebben így volt, de most ezt megszűntették. Hálás lennék, ha a vonatkozó jogszabályt megadná. Köszönettel várom válaszát.

Re: regrregr@gmail.com

(Mester Imre, szakoktató, 2012.01.12 13:14)

Kedves Regr!

Az történhet önnel, hogy megbírságolják, amely ellen védekezhet, hogy ön ez és ez miatt állt meg a tiltott helyen. A további esetekben ez az egyetlen bizonyító jellegű eljárás meggyorsíthatja a további esetekben a "bizonyítást", felmentést a bírság alól. A KRESZ illetve a vonatkozó jogszabály, pontosítva a vezetői engedélyhez szükséges egészségügyi engedélyt (orvosi alkalmasságit) kiadó orvos "vállalja" önért a felelősséget, esetleg a vezetői engedélyben korlátozásokat alkalmaz. Ennek a korlátozásnak több fajtája van. Elküldhetik további orvosi alkalmasságira vagy vissza is vonhatják a vezető engedélyét, ha nem a megfelelő korlátozás van bevezetve. Baleset bekövetkeztekor ebben az esetben nem hivatkozhat betegségére.

A saját érdekében gondolja át, ha olyan betegsége van, ami azt okozza, hogy több esetben rosszul lesz vezetés közben, egyáltalán érdemes-e volán mögé ülnie vagy inkább másnak átengedni a vezetést. És gondoljon a többi közlekedőre is, a közlekedés nem magányos "üzem". Kizárólag ön nem döntheti el, mennyire veszélyes a betegsége a közlekedés többi részvevőjére vagy úgy általában a környezetre nézve.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

t.borsos@freemail.hu

(Borsos Tamás, 2011.09.15 14:19)

Tisztelt Mester Úr!

Nem szívesen fizetnénk ki ezt a pénzt. Nem az összeg, hanem az elv miatt- bár az 5000 ft is sok pénz -
Ez ügyben érdemes hivatalos levéllel fordulni a közterület felügyelethez.
Köszönöm válaszát!

Borsos Tamás

Re: t.borsos@freemail.hu

(Mester Imre, szakoktató, 2011.09.16 04:04)

Kedves Tamás!

Kizárólag enyhítésért lehet levélben a közterület-felügyelethez fordulni, arra a címre, ami a hivatalos levélben szerepel és amit majd kiküldenek önnek. Ha az ön lapja egyébként tiszta szabálysértések terén.

Forgalommal szemben tilos megállni ezt sajnos vagy szerencsére szigorúbban veszik, mint a "3 méteres szabály" -t a felezővonalig például, én is észrevettem ... oldalam témája nem annak megítélése, hogy mit büntetnek:
"Honlapomat a jármű,- és gyalogos közlekedésben tapasztalható visszásságok, a szabályok be nem tartása, vagyis a biztonságos közlekedésre törekvés érdekében hoztam létre."

Mindkettő tilos, úgy, mint az ittas vezetés is.
Elvre hivatkozni akkor lehet, ha ön (is) betartja a szabályokat, természetesen én örülök a legjobban, ha hivatalos válaszában felhívja a figyelmet a többi ott közlekedő szabálytalanságaira.

Készülőben van egy olyan tervezet, mely a "mindenki büntetetendő, aki szabálytalankodik" felvetésére is megoldást kínál, igaz, akkor egyáltalán nem lehet majd szabálytalankodni.
És még egyszer megjegyezném: az ön szabálytalansága (is) a súlyos kategóriába tartozik.

Üdv.: Mester Imre, szakoktató

t.borsos@freemail.hu

(Borsos Tanás, 2011.09.15 14:12)

A feleségemet ma büntették meg 5000 ft-ra a közterületesek. Az állatkertnél le volt zárva minden a Nemzeti vágta miatt. Parkoló persze semmi két gyerek a kocsiban, és ők aztán türelmesek... Nehezen talált egy helyet, persze a szemben levő forgalmi sávba parkolt le a többi parkoló autó közé, csak hát szembe- ami tudjuk jól, hogy a kresz szerint nem szabályos-
Örült, hogy van hely, megvette a parkolójegyet. Az sem olcsó!
Mindezek után egy közterület fenntartó 5000 Ft helyszíni bírságot rótt ki.
Azt hiszem mi vagyunk az egyetlenek, akiket megbüntettek ezért a szemben parkolásért!
Köszönjük a közterület felügyelő úrnak!

"Kétirányú úton csak az úttest jobb oldalán szabad megállni, a bal oldalon csak a szemből érkezőknek - elvileg. Soha nem láttam még, hogy bárkit megbüntettek volna a szabály megszegéséért. Kivéve persze, ha nem fizetett a parkolásért.
40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.
(2) Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad."




1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10

Következő »