Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kerékpár

2008.05.05
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.

Ugrás: navigáció, keresés

 

Kép

 Ősbringa (velocipéd)

Kép

 Kerékpár csomagokkal
 

 

A kerékpár (vagy bicikli) egy emberi erővel hajtott jármű. 19. századi kifejlesztése után fokozatosan nyerte el a mai fomáját. Egykerekű változatát monociklinek hívják.

 

 

Tartalomjegyzék

 

 


A fejlődésének fontosabb állomásai

 

  • 1817 „Vesszőparipa” Karl von Drais,
  • 1839 Taposópedál Kirkpatrick Macmillan,
  • 1861 velocipéd Pierre Michaux,
  • 1885 biztonsági kerékpár, lánchajtással John Kemp Starley,
  • 1888 pneumatikus gumiabroncs John Boyd Dunlop,
  • 1970-es évek mountain bike,
  • 1990-es évek rekumbensek – „fotelbringák”

 

Napjainkban közel 1 milliárd kerékpárt használnak világszerte, közlekedési eszköz, szállítási, szabadidős és sportcélokra. A mai világban a kerékpár az egyéni közlekedés leghatékonyabb módja (egy kilométer kerékpározás: 92,09 kJ, gyaloglás: 261,63 kJ, autózás: 4,83 MJ energiát igényel átlagosan). Azokban az országokban, ahol a kerékpározás az egyéni közlekedésnek nem a legfontosabb eszköze, önálló kerékpárutakat építenek használói számára. Az Európai Kerékpárszövetség törekvése, hogy ezeket a közúti és vasúti transzeurópai közlekedési hálózatok rendszeréhez hasonlóan az EuroVelo hálózat kontinentális szinten is összekösse.

 


A kerékpár felépítése és legfontosabb alkatrészei

 

 

Kép

  A kerékpár részei
 

Kép

Női kerékpár csomagokkal

 

Váz, kerekek (felni, agy,küllők, belső, gumiköpeny), kormány, kormányszár (stucni), kormánycsapágy, pedál hajtókarral és lánckerékkel, monoblokk (másnéven: középrész v. középcsapágy), lánc a fogaskoszorúval, fékek(kontrafék, tárcsafék, v-fék, u-fék, patkófék, Cantilever), nyereg+nyeregcső, (sebesség)váltó (első, hátsó), villa (merevvilla, teleszkóp)

 

 

Váz

 

A kerékpár fajtájától függően különböző anyagokból készülhet:

 

  • acél: tartós, erős, hasznos élettartam: több évtized (több elem ötvözetéből áll össze típusoktól függően, pl. króm, molibdén, mangán, nikkel felhasználásával)
  • alumínium: legelterjedtebb, könnyű, nem olyan "szívós", mint az acél, hasznos élettartama 3-5 év
  • titán: ritka, az alumíniumnál erősebb és drágább, hasznos élettartam: több évtized
  • magnézium: ritka, drága versenycélokra használatos
  • kompozit: speciális célokra használják (pl: versenyekre carbon), ultrakönnyű, a vázanyag idővel elöregszik.

 

 

Kerék

 

Keréknek nevezzük a kerékpár földdel érintkező, elforduló részeit.

 

Fő részei: tengely, kerékagy, küllők,felni , külső és belső gumi.

 

A kerék általában acél küllőkkel kapcsolódik a kerékagyhoz. A küllők száma, fűzése, keresztmetszete változatos. Telikeréknek nevezzük, amikor a küllők helyén egyetlen zárt felület van. Ennek légellenállása jobb, ám súlya nagyobb a hagyományos megoldásnál. Műanyag és kompozit keréknél a küllők is a felni anyagából készülnek, azzal egybeöntve.

 

A felni a kerék U keresztmetszetű része, amely peremével a tömlőt és a köpenyt rögzíti. Anyaga lehet acél, alumínium, műanyag, kompozit anyag. A felni lehet két rétegű (ún. duplafalú felni) amely erősebb, keskenyebb megoldás a hagyományosnál.

 

A használt gumiabroncs lehet mintázat nélküli (slick), vegyes használatú, bütykös.

 

A gumibelső és a felni között található a felniszalag ami megakadájozza belső kiszúrását a küllők vége által.

 

 

Kormány

 

A felhasználási területtől függően lehet:

 

  • egyenes
  • szarvkormány
  • hajlított
  • triathlon

 

 

Kerékpártípusok

 

Hegyikerékpár

Angolul: Mountain bike. A masszív felépítés, és a vastag, tipikusan 26"-os (ritka esetekben 29"-es) kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. Az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta.
  • XC vagy CC

Az angol cross country kifejezésből származó rövidítéssel az elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt gépeket jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont a minél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága, a gyors mászást lehetővé tevő versenygeometria. Leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100mm rugóúttal, de előfordul merevvillás és össztelós kiépítésben is.
  • Enduro/All Mountain

A hegyikerékpár egyik változata, amely átmenetet képez az MTB és a könnyű freeride gépek között. A durvább körülményeket és biciklizési stílust is elviselő kialakításból következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, de a technikás és gyors ereszkedés mellett egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük. Gyakori az össztelós kivitel, jellemzően 130-150mm rugóúttal.
  • Downhill

A downhill a hegyikerékpár sport extrém ága, ahol technikás, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a downhill biciklire az összteleszkópos gépezet, sok helyen megerősített váz, 150-240 mm-es rugóutak, és duplavállas átütőtengelyes első villa (ami erősíti a stresszpontokat a fejcsőnél) a jellemző. Elöl egy lánctányér rockringgel vagy bashguard-okkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal. Bár a súly kordában tartása a DH gépeknél is nagyon fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek döntenek, a nehéz terep miatt ezek a speciális kerékpárok akár 18-24 kilósak is lehetnek. Komfort- vagy városi tekerésre, vagy egy meredek hegyre felmenni alkalmatlanok.
  • Freeride

A freeride nagyjából ugyanazt a felépítést követi, amit a downhill gép, de alkalmas 8 méteres letörésekre, kisebb szakadékokba való droppolásra és félelmetes nagyságú big air-ek jellemzik az erőt és vakmerőséget, amit ez az ág képvisel. A freeride kerékpároknál a súly kevéssé számít, annál inkább fontosak az erős, strapabíró alkatrészek.
  • Dirt jump/street

Kifejezetten trükkökre, akrobatikára tervezett szerkezet. Többségben egysebességesek a masszivitás miatt. Ültetett vázzal és strapabíró alkatrészekkel, olykor elsőfék nélkül. A városi terep extrém leküzdésére szolgálnak.
  • Trial

Könnyű, lecsupaszított hegyi kerékpárok, jellemzőjük, hogy a váz nagyon alacsony, általában nincs nyereg, és főleg trükkök bemutatására használják, egy sajátos sportág épül rá.

City (trekking)

Városi kerékpár. Kizárolag jó minőségű utakra, kis távolságok megtételére alkalmas. „Bevásárló kerékpár”nak is nevezik a sokszor gyárilag kormányra szerelt csomagtartó-kosár miatt.

Fitness

Viszonylag új kategória, amihez az országúti kerékpár adta az alapot. Kialakítása azzal egyező, egyenes kormánnyal és patkófék helyett V-fékkel. Ennek kialakításánál nemcsak a sebesség, hanem a kényelem is szerepet játszott.

Országúti

Sportkerékpár. Legkönnyebb és leggyorsabb kerékpár. Vékony gumija, a váz és a kormány kiképzése, minimális légellenállása az országúton való gyors haladást teszik lehetővé. Gyakran nevezik versenybiciklinek is, tévesen.

Single speed

Váltó nélküli (egysebességes) kerékpár.

Pálya (fixi) Trekking

Túrakerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28-as kerékátmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen (erdei ösvény, földút) állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag.

Cross

A trekking lecsupaszított változata. Minden nélkülözhető alkatrész lekerült róla, pl. sárvédő, csomagtartó. Így inkább hasonlít egy hegyikerékpárra, de megőrizte a 28-as kerekeit, ami miatt ez előbbinél jobban használható országúton is.

Ciklo cross BMX

Kis kerekű trükkökre, akrobatikára kifejlesztett kerékpár. Sebességváltót általában nem szerelnek rá.

 

 

Különlegességek

 

  • Recumbers
  • Unicikli
  • Lowrider

 

 

Külső hivatkozások

 

 

Commons

A Wikimedia Commons tartalmaz Kerékpár témájú médiaállományokat

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

hanzel95@hotmail.com

(HAnzel Ádám, 2009.04.02 12:14)

ez tuttti